Jeugdformaat in een notendop

De flap van de maand is dit keer gemaakt door Karin Toet van Jeugdformaat. Karin maakte een catchy samenvatting van waar Jeugdformaat voor staat en wat Jeugdformaat allemaal doet. Wij waren om verschillende redenen onder de indruk van deze flap. Hieronder zal ik onze beredenering verder toe spitsen.

Titel
Een duidelijk centrum van mensen, die met elkaar verbonden zijn door een banner met de heldere titel ‘Jeugdformaat!!!’. Direct is duidelijk dat het in deze tekening gaat om de medewerkers die samen Stichting Jeugdformaat vormen. De titel is hierdoor niet alleen goed ‘dekkend’ maar de manier waarop deze is gepositioneerd is nog eens een goede aanvulling hierop.

Opbouw
In het geval van deze tekening is vooral de opbouw aantrekkelijk. Het geheel ziet er feestelijk uit, de afbeeldingen lijken als vuurwerk rondom het centrum te schitteren. Er is veel te zien op deze tekening en toch is het niet onrustig. Dit maakt dat je graag langer kijkt om te zien wat er allemaal is weergegeven. Een aantal aspecten zorgen voor de rust in dit beeld. Zo is er gekozen voor voldoende witruimte tussen de verschillende onderdelen om het geheel overzichtelijk te houden.

Kleur en structuur
Zoals ik net al schreef: wanneer er zoveel op papier staat is het moeilijk om de rust te bewaren en zo het beeld aantrekkelijk te houden. De kans op chaos is groot. Het is in een volle tekening extra belangrijk om bewust om te gaan met kleurgebruik. In deze tekening is summier kleur gebruikt. Sommige beelden hebben alleen een gekleurd schaduwrandje om het onderdeel te accentueren. Een andere rustige manier om onderdelen van de tekening extra aandacht te geven zonder meer kleur toe te voegen, is door ze te vullen met structuur zoals streepjes of stipjes. Hier kun je bij de poppetjes zien hoe van deze manier van accentueren gebruik is gemaakt. Zo is toch duidelijk dat de poppetjes echt allemaal een eigen karakter hebben, zonder dat het in het centrum van de tekening te bont en de druk wordt.

Afwerking
Nog een reden waarom het geheel erg prettig is om naar te kijken is de afwerking. Er is duidelijk met aandacht aan dit beeld gewerkt. Er is bijzonder netjes getekend. Alle vormen zijn gesloten, streepjes zijn recht en stippen en accenten zijn zelfs netjes verdeeld. Ook aan de manieren waarop is gekleurd en schaduw is aangebracht zijn netjes te noemen. Zelfs de woorden die zijn gekoppeld aan de symbolen zijn mooi opgetekend. De zorg waarmee dit allemaal is neergezet maakt dat het geheel een ‘strakke’ professionele uitstraling krijgt.

Verhouding tekst & beeld
De aandacht op deze flap gaat duidelijk uit naar het beeldende deel. De woorden zijn er alleen ter ondersteuning van het visuele. Het is knap dat er enorm selectief is geweest met het kiezen van de woorden. Elk beeld heeft een of maximaal twee woorden. Dat woord of die woorden lijken precies de lading van het beeld te dekken, samen vormen beelden en woorden een waterdicht, voor iedereen begrijpelijk, symbool.

Beste Karin,
Jij hebt met deze prachtige presentatie een gouden marker verdient! Zo kun je jouw ontwerpen nu van een gouden randje voorzien! Gefeliciteerd en heel veel tekenplezier. De Marker komt zo snel mogelijk naar je toe!

Vijf tips voor het kiezen van een poppetje

Poppetjes, poppetje poppetjes…. zoveel voorbeelden op Google, op Pinterest en op andere zoek- en verzamel sites! Zoveel mensen zoveel voorbeelden zo lijkt het bijna. Maar wat is handig? Wanneer kies je wat? We geven je graag vijf tips:

1. Ga voor snel

Kies een poppetje zonder te veel detail. Zorg dat je het snel kunt tekenen zodat je er flexibel mee aan de slag kunt. Je wilt het poppetje het liefst niet alleen in voorbereidingen, maar zeker ook ‘on the spot’ kunnen gebruiken. Wanneer je live tekent moet je niet te lang bezig zijn en daarmee het risico lopen de aandacht voor jouw groep of gesprekspartner(s) te verliezen.

2. Ga voor makkelijk

Een makkelijk poppetje kiezen heeft natuurlijk ook met snelheid te maken, maar zeker ook met flexibiliteit en inzetbaarheid. Met een makkelijk poppetje bedoel ik een poppetje dat gemakkelijk in alle ‘standen’ en houdingen te zetten is. Dit is essentieel bij het werken met spreekwoorden en metaforen, iets wat bijna elke teken-je-boodschapper uiteindelijk zal doen. Je kunt je voorstellen dat ‘tegen een muur op lopen’ vraagt om een andere lichaamshouding dan ‘te veel op je schouders nemen’ of ‘veel ballen hoog te houden hebben’.
Ook is het echt fijn wanneer een poppetje gemakkelijk ‘bewerkt’ kan worden met bijvoorbeeld haartjes en attributen zodat hetzelfde basis popje voor verschillende figuren gekarakteriseerd kan worden. Enkele voorbeelden van karakters zijn: agent, puber, opa, docent, bakker enz.

3. Ga voor gender neutraal.

Kies een poppetje dat gender neutraal is! Dus ga niet voor standaard rokjes of jurkjes, hoe leuk de popjes zo ook zijn. Kies ook niet voor kinderpopjes met leuke staartjes. Het is veel raadzamer om een popje te kiezen dat zo neutraal mogelijk is zodat iedereen zich er gemakkelijk in kan herkennen. Een neutraal poppetje is gemakkelijk te karakteriseren door middel van simpele toevoegingen zoals haar en attributen!

4. Zorg dat het passend is bij de doelgroep. 

Je kunt je afvragen hoe gepast het is om een ‘stok-figuurtje’ in te zetten bij het werken met mensen met obesitas. Je kunt je ook afvragen hoe gepast het is om een rond ‘aardappel-poppetje’ in te zetten bij het werk als fysiotherapeut. Er kan heel veel en het meeste is ook uit te leggen, maar het is goed om je altijd bewust te zijn van jouw doelgroep en jezelf de vraag te stellen of ze zich zouden willen en kunnen identificeren met jouw poppetje.

5. Kies iets waar je zelf graag naar kijkt

Zorg dat je een popje kiest waar je graag naar kijkt zodat je er echt wel even mee verder wilt werken. Je moet niet te snel op jouw keuze zijn uitgekeken! Zie het als een relatie, de komende flappen, gesprekken of presentaties zijn jullie een waar team! Ik wil je adviseren om je echt voorlopig met een poppetje te verbinden zodat je er echt goed mee kunt oefenen en zodat je het popje echt goed leert kennen. Kies daarom een figuurtje waar je zelf graag naar kijkt, een die jou uitdaagt om ermee te spelen en te oefenen.

 

Veel teken plezier!!

 

 

De vijf tips om meters te maken.

Was jij na het volgen van de training super enthousiast en vol goede voornemens om het geleerde in te zetten in de praktijk op het werk? Dan behoor jij tot de groep van ongeveer 99% van onze oud deelnemers die de training als zeer inspirerend en zinvol hebben ervaren. Helaas horen we ook wel dat deelnemers het nog moeilijk vinden om voldoende meters te maken zodat het tekenen moeiteloos en als vanzelf onderdeel kan worden van de communicatie met cliënten/ klanten en collega’s. We geven je graag tips over hoe je dit kunt aanpakken.

1. Daag collega’s uit

Op zoek naar een praktisch toepasbaar symbool?! Hang gewoon een flap op kantoor op, schrijf bovenaan het woord dat je graag verbeeld wilt zien en plak geeltjes op de flap zodat iedereen gemakkelijk zijn versie van het symbool kan tekenen! Zo raak jezelf geïnspireerd en daag je bovendien jouw collega’s uit om ook actief te blijven tekenen!

2. Kies jouw momenten

Zet jezelf niet voor het blok. Dwing jezelf niet om vanaf dag één volledige coaching gesprekken te verbeelden. Neem kleine stapjes en kies ‘veilige’ momenten. Hou het vooral ook leuk voor jezelf. Oefen symbolen buiten de gesprekken met klanten of cliënten, oefen liever eerst tijdens vergaderingen of in gesprek met collega’s. Hou het simpel en breid jouw beeldenbibliotheek rustig uit.

3. Drie maal daags

Teken elke dag drie symbolen. Neem hiervoor iedere keer maximaal anderhalve minuut de tijd. Maak er een spel van met jouw collega. Teken de drie symbolen van de dag voor elkaar.

4. Deel jouw sjablonen

Ook jij volgt op het werk vast regelmatig gestandaardiseerde procedures, protocollen en stappenplannen. Jouw collega’s volgen zeer waarschijnlijk dezelfde route in het werk als jij! Het is natuurlijk niet nodig om allemaal het wiel uit te vinden! Inspireer elkaar en voeg tijdens de vergadering bijvoorbeeld een agendapunt “sjablonen” toe. Deel hier met elkaar de visuele sjablonen die zijn gemaakt of wijs desnoods iedere keer iemand aan die een veel gebruikt protocol uitwerkt in een waardevol toepasbaar visueel sjabloon voor iedereen.

5. Oefening baart kunst

Onthoud dat het geen schoonheidswedstrijd is! De boodschap is belangrijke dan het esthetische beeld. Weet je nog die blog die we eerder dit jaar schreven over hoe ontroerd we waren door het verhaal van een hulpverlener!? In deze blog kun je goed zien wat we bedoelen met: het beeld moet ondersteunend zijn aan de boodschap, de tekeningen hoeven niet mooi te zijn….ze spreken voor zich! Less is vaak more en hoe meer je oefent hoe groter ook jouw beelden bibliotheek wordt!

Veel teken plezier!!

 

 

 

De Flap van de maand

De flap van de maand is deze keer getekend door Guido Boogert tijdens een training Teken je boodschap voor Ordina. Guido is IT-er en hij heeft met de onderstaande flap het complexe proces van parkeren op Schiphol in kaart gebracht.

Op deze flap is aan de bovenkant van de streep te zien hoe een reiziger vanuit huis naar Schiphol gaat; met zijn gekochte kaartje incheckt en de auto parkeert; hoe hij vervolgens op reis gaat en weer terug komt; betaald bij de parkeerautomaat én hoe hij vervolgens door de slagboom weer naar huis toe rijdt. Aan de onderkant van de streep zijn alle onderliggende IT processen te zien die er tegelijkertijd gaande zijn.

Wat ik hier vooral zo mooi vindt is dat ik als leek in een beeld leerde zien hoeveel complexe IT processen er schuil gaan achter iets wat aan de oppervlakte zo simpel lijkt: parkeren.

Deze flap heeft om een aantal redenen gewonnen. Ik wil iets zeggen over:

  • Filteren
  • Structuur en verhouding
  • Afbeeldingen
  • Kleurgebruik
  • Afwerking

Filteren
Ikzelf heb als trainer absoluut geen kaas gegeten van de processen die zich achter de schermen op Schiphol afspelen. De termen die gebruikt zijn, zijn IT jargon, een leek hoeft die termen niet te begrijpen. De afbeelding is gemaakt om aan een leek uit te leggen hoeveel stappen er achter de schermen genomen moeten worden. De stappen zijn niet tot in detail uitgewerkt, maar ze zijn geclusterd. Er is hier heel knap gefilterd, geen details, maar wel duidelijke stappen!

Structuur en verhouding
Aan de hand van deze tekening kan mij heel gestructureerd worden uitgelegd wat er allemaal gedaan moet worden. Er is gebruik gemaakt van een heldere chronologische opbouw op een lijn. Onder deze lijn zijn de stappen gezet die normaal gesproken voor de klant niet zichtbaar zijn. Door deze twee te combineren ontstaat een ideale overzichtelijke uitleg van een complex proces.

Afbeeldingen
De afbeeldingen boven de lijn zijn sprekend, duidelijk en herkenbaar. Het is een overzichtelijke proces weergave van een complex IT programma. Door het overzichtelijk en klein te houden wek je interesse bij de ander. Als specialist ben je geneigd om te veel in de details te treden en zo de aandacht te verliezen. Guido heeft zowel de leek als de specialistische collegae weten aan te spreken.

Kleurgebruik
Er is alleen kleur gebruikt bij de meest relevante symbolen in het proces. De essentie van het verhaal ligt bij het parkeren. Er is er daarom voor gekozen om de nadruk te leggen op de slagbomen, het betaalproces en de parkeerplaats. Helder!

Afwerking
De afwerking van deze flap is hartstikke professioneel. Lijnen zijn gesloten, plaatjes zijn simpel maar sprekend en daarom gemakkelijk netjes zonder te veel afleidende details weergegeven.

Guido, dank je wel voor jouw inspiratie! Ook jij zult zo snel mogelijk een gouden marker van ons ontvangen!

 

Tijdens onze trainingen worden we voortdurend geïnspireerd. Iedereen kan tekenen en iedereen kan door meters te blijven maken, blijven leren. Door vallen en opstaan leren wij visuele presentaties steeds gemakkelijker en professioneler op te bouwen.

Aan de hand van zelf ondervonden valkuilen geven wij 5 tips die helpen bij het maken van jouw visuele presentatie.

  1. Verdeel de ruimte goed.
  2. Eerst tekenen, dan kaderen
  3. Teken jouw letters
  4. Teken met aandacht
  5. Filter de informatie

Met deze vijf tips krijgt jouw presentatie meer impact:

Verdeel de ruimte goed

Zorg ervoor dat de ruimte goed verdeeld is door vooraf het ontwerp op een A4 tje te schetsen. Zo denk je alvast na over welke afbeeldingen met welke verhoudingen je op de flap wilt hebben. Teken je flap pas wanneer je goed weet wat erop moet en je een schets hebt gemaakt op A4.

Met behulp van Post-it’s maak je ruimte voordat je tekent. Zo weet je zeker dat je goed uitkomt. Tekeningen krijgen hierdoor de juiste verdeling en verhouding.

Eerst tekenen, dan kaderen

Zorg dat je eerst tekent en daarna pas kadert. Je komt dan altijd uit. Bovendien geeft het een leuk en professioneel effect als het kader wat verspringt door de tekening en het kader niet aan alle kanten dicht is.

Dit geldt ook voor tekst. Ken je het dat je al een rechthoek voor je titel hebt getekend en dat je er dan achter komt dat de laatste twee letters niet meer passen? Ook hier geldt, eerst schrijven, dan pas kaderen!

Teken de letters

Schrijf de letters niet op de flap, maar teken ze. De letter H is bijvoorbeeld een streep naar benden, een streepje opzij en een streep naar beneden. Door de letters te tekenen, dwing je met aandacht de letters te maken waardoor het geheel er netter uitziet.

Teken met aandacht

Je hoeft geen teken-gen te hebben om je tekeningen professioneel te laten ogen. Het verschil is snel gemaakt door met aandacht te werken. Neem 2 seconden langer de tijd om je tekeningen allemaal dicht te maken en je flap ziet er totaal anders uit.

Maak je rondjes dicht, laat de vormen goed aansluiten en teken de schaduw ook echt tegen de tekening aan.

Filteren is essentieel

Filteren is niet gemakkelijk, maar essentieel! Met een goed portie lef kun je een hoop overbodige informatie weg laten! ‘Less’ is vaak ‘more’. Door teveel informatie op een flap te zetten verlies je effect.

Te veel kleur, te veel poppetjes en te veel tekst maken een flap onrustig. Het doel: een leek moet de flap binnen 30 seconden goed kunnen interpreteren. Vergeet ook niet de tekst erbij te zetten, het is geen Pictionary.

Bonustip: Maak fouten!

Ikzelf maak dezelfde fout meestal vijf of zes keer om er zeker van te zijn dat ik er alles van leer! Deze blog heeft dan ook niet de intentie om jullie voor valkuilen te behoeden, ik jullie zou veel eerder willen adviseren om met veel plezier veelvuldig en bewust in de valkuil te stappen!

Wij wensen iedereen veel valkuilen en veel plezierige tekenmeters toe!

Benieuwd naar hoe jij de volgende stap maakt in professionele visuele presentaties? Bekijk ons trainingsaanbod.

De Flap van de maand is dit keer gemaakt door Alexandra Maris tijdens een training Teken je boodschap. Alexandra heeft de essentie van het toch wel complexe DISC model, wat ons betreft, heel goed in kaart gebracht:

Wat maakt deze flap zo goed?

  • Manier van filteren
  • Kleurgebruik
  • Structuur en verhoudingen
  • Tekenstijl
  • Afwerking

Alexandra is heel selectief geweest in het filteren van de informatie. Hoewel het discmodel behoorlijk uitgebreid en complex is, is de samenvatting die na het filteren in kaart is gebracht overzichtelijk en het pakt de essentie.

Bij het verbeelden van complexe modellen is weglaten een kunst. Kiezen wat je wél laat zien en al het andere er uit filteren, voelt misschien onnatuurlijk, maar is noodzaak! Wanneer we op een flap teveel informatie tegelijkertijd geven, kunnen we dit niet meer verwerken en verliest de flap zijn kracht.

Het gaat om het grotere geheel in beeld te brengen, zodat men zelf de details er aan kan hangen.

Het kleurgebruik op deze flap is van toegevoegde waarde. De kleuren komen overeen met de door de methode ingezette kleuren en versterken daardoor de tekeningen en de flap als geheel.

De structuur van de flap en de manier waarop de afbeeldingen zich tot elkaar verhouden is goed uitgekozen. De matrix is niet te groot waardoor er nog perfect ruimte is om langs ze zijlijnen op een nette manier tekst toe te voegen. De maat van de poppetjes is goed, niet een poppetje valt extra op, de verhoudingen zijn goed. Daarmee ondersteunt ze de theorie dat de ene communicatiestijl niet beter is dan de ander.

De tekenstijl is netjes en professioneel. De lijnen sluiten goed op elkaar aan. Geen gehaast, geen gekras en geen geschets. Hoewel niet perse mooier dan andere, zeker voor de functie van de flap professioneel genoeg getekend!

De afwerking van het geheel is zorgvuldig. Je ziet dat er met aandacht en rust gewerkt is. De spijkertjes in de banner van de titel en het kader om het geheel af te ronden, zijn hier mooie voorbeelden van.

Reden genoeg dus om aan Alexandra onze welbegeerde prijs: De Gouden Marker op te sturen! Alexandra Maris, namens team Teken je Boodschap: GEFELICITEERD!

Ook benieuwd hoe je jouw visuele presentatie kan verbeteren? Bekijk onze trainingen 

Twee weken geleden gaf ik de training Motiverende gespreksvoering aan een team professionals die gezinnen begeleiden en ondersteunen die te maken hebben met huiselijk geweld. Een van de professionals had eerder in het jaar de training ‘Teken je boodschap’ bij ons gevolgd. En ik vroeg haar hoe het ging met het inzetten van de training tijdens haar gesprekken. En toen liet ze mij een foto zien, waar de tranen van in mijn ogen sprongen, kippenvel: dit is waar het tekenen tijdens gesprekken wat mij betreft over gaat.

Haar verhaal*:

 

“Ik begeleid een moeder die van uit haar verleden erg beschadigd is (op haar 7de uit huis geplaatst vanwege huiselijk geweld en mede daardoor in veel pleeggezinnen gewoond, overplaatsingen meegemaakt en zoveel tehuizen gezien, enz.) Cliënte vertelde mij dat ze zo moe was van het altijd maar alles moeten regelen. Haar zoon was nu 7 jaar en al regelmatig getuige geweest van (fors) geweld tussen vader en moeder. In het gesprek met haar, heb ik haar uitgelegd, dat het ook erg vermoeiend voor haar moet zijn! Omdat haar wortels zo zijn beschadigd door wat haar is overkomen, dat er weinig houvast overblijft om overeind te blijven staan. Iedere keer werd er een wortel beschadigd….  Vervolgens vroeg ik haar terwijl ik de tweede boom tekende  “als je nu kijkt naar de kleine boom, haar zoon: Hoe zien zijn wortels er dan nu uit?, hoeveel zijn er al beschadigd?

Die kwam binnen voor moeder! (En bij mij ook op dat moment en nu nog steeds)… “


… En bij mij ook! Wat een beeld en wat een impact. Kippenvel en ontroerd want, zo krachtig kunnen tekeningen dus bij een gesprek zijn. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden…

 

* Met dank aan de professional waarvan ik de foto en het verhaal van mocht publiceren.

“HELP!!” dacht ik toen ik er achter kwam dat ik de verkeerde training voorbereid had en in plaats van 12 deelnemers, 32 deelnemers had.

Paniek!!! Het bleek dat ik mij volledig verkeerd had voorbereid. Niet een trainingsdag, maar een workshop; niet 12 maar 32 deelnemers. HELP!! Niet 12 maar 32 stiften en schriften! Rustig blijven, interne regie behouden, oplossing vinden….

Ik belde mijn vrouw en vroeg haar om met spoed 3 doosjes stiften en 3 schriften te brengen. Mijn vrouw leek mijn paniek niet helemaal te begrijpen dus ze checkte: “echt drie van die doosjes met stiften en echt drie schriften? “Ja, shit, ik heb de auto, hoe kun jij hier naartoe komen?” realiseerde ik mij ineens. Mijn vrouw stelde me gerust en gaf aan dat het wel goed kwam, ze ging wel ergens een auto lenen.

Ik was enigszins gerustgesteld: het zou goed komen. Ik ging terug naar de groep die inmiddels binnen druppelde en ik zei met een glimlach en enige humor: “Kennen jullie dat? Zo een dag waar alles mis gaat? DIE HEB IK VANDAAG!!” en legde de situatie uit. Gelukkig pakte de groep het goed op, ze lachten en we besloten om de workshop iets later te starten. En eigenlijk kwam dat de groep ook goed uit omdat er verwarring bleek over de begin tijd, waardoor de helft van de collega’s er nog niet was.

Ik wachtte buiten op mijn vrouw en was enorm opgelucht toen ik mijn vrouw en dochter aan zag komen rijden. Jeeehhhhhh!!! Blij en trots op haar heldendaad overhandigde mijn vrouw mij drie pakketjes met stiften en drie schriften. PANIEK….. ademen….interne regie…. oplossing….. Ik herhaal: drie pakketjes met stiften en drie pakketten schriften!!! Het werd me duidelijk dat mijn vrouw iets anders verstond onder een ‘doosje stiften’ dan ikzelf. Ik bedoelde 3 dozen stiften waarin in elke doos 10 kleine doosjes stiften zaten, 30 in totaal dus….

HAD IK HET MAAR GETEKEND!!

Wat een grove miscommunicatie en dat voor een communicatietrainer!! Een paar jaar geleden zou ik mezelf voor mijn kop slaan, gelukkig kan ik er inmiddels om lachen. Mijn vrouw en dochter hadden een half uur gereden met drie schriften en drie- in plaats van dertig pakketjes stiften! Ze beloofden zo snel mogelijk (een uur later) terug te zijn met de rest van het materiaal. Ik ging terug naar de groep.

“Ken je dat?” zei ik lachend: “Zo een dag waar ECHT ALLES MIS LOOPT, ongeacht wat je ook probeert?”. Gelukkig bleek de groep vergevingsgezind en herkende eenieder zich in mijn situatie. We roeiden met de riemen die we hadden en het werd een top workshop. Vol gelach, energie en ontspanning.

Deze stress…. dat was lang geleden!!

 

 

Prikkel het brein..

Ook zo benieuwd waarom tekenen tijdens trainingen, gesprekken en presentaties zo goed werkt? Wij hebben het voor je uitgezocht!

Van alle zintuigen horen, proeven, voelen, ruiken en zien, is zien het meest effectief gebleken om te leren en te onthouden. 10% van wat er gezegd wordt, herinneren we ons 72 uur later nog. Wanneer er een combinatie is gemaakt van woord en beeld dan stijgt ons geheugen en wordt er 72 uur later nog 62% herinnert! Voor een trainer, coach of adviseur is dit natuurlijk erg waardevolle informatie! Om te begrijpen hoe dit nou in onze hersenen werkt hebben wij gericht gezocht naar uitleg in verschillende boeken, artikelen en keek ik meerdere filmpjes op youtube.
Tip : Zie de volgende link: How to remember more, Graham Shaw Link You tube

Hieronder een samenvatting van de gevonden antwoorden

Door te tekenen wordt de deelnemer op een verrassende manier aangesproken. Het brein van mensen is het meest ontspannen op de automatische piloot. Alles wat ‘gewoon’ en ‘gewend’ is kan onbewust verwerkt worden. Wanneer iets anders is dan anders, dan trekt het aandacht en verwerken we het in het bewuste deel van onze hersenen (de prefrontale cortex). De stof valt door tekeningen letterlijk meer op omdat het anders dan anders binnenkomt.

Bovendien is het zo dat deelnemers het leuk en spannend vinden om mee te kijken naar hoe een professional tekent: Wat zal het worden? Wat zal ze ermee bedoelen? Maar ook de flaps of templates die al thuis gemaakt zijn hebben een vergelijkbaar effect als de deelnemers de tijd krijgen om het beeld op zich in te laten werken. Op deze manier is het brein van de deelnemer geactiveerd nog voordat de trainer, docent, coach het woord neemt.

De hersenen gaan aan het werk en zoeken automatisch naar associaties in het lange termijn geheugen van de hersenen, dit maakt dat informatie beter blijft plakken.

Zelfs lelijk tekenen werkt, dit kan de hersenen en de deelnemers positief beïnvloeden. Lachen werkt verkwikkend, raden wat het moet voorstellen werkt activerend.

Interessant om te realiseren is dat onderzoek heeft aangetoond dat niet alleen wát er getekend is, maar ook wáár het getekend is onthouden wordt. Zo beklijven ook overzicht, volgorde, verbanden en verhoudingen die in beeld zijn gebracht beter dan enkel verbaal aangeboden informatie. Dit alles terwijl deelnemers nauwelijks het idee hebben een kluif taaie theoretische kennis toegediend te hebben gekregen. Zelfs wat saai leek komt dynamisch en kleurrijk over.
Zo werkt dat dus….wat doe jij om het brein van jouw deelnemers te prikkelen..?