De Flap van de maand is dit keer gemaakt door Alexandra Maris tijdens een training Teken je boodschap. Alexandra heeft de essentie van het toch wel complexe DISC model, wat ons betreft, heel goed in kaart gebracht:

Wat maakt deze flap zo goed?

  • Manier van filteren
  • Kleurgebruik
  • Structuur en verhoudingen
  • Tekenstijl
  • Afwerking

Alexandra is heel selectief geweest in het filteren van de informatie. Hoewel het discmodel behoorlijk uitgebreid en complex is, is de samenvatting die na het filteren in kaart is gebracht overzichtelijk en het pakt de essentie.

Bij het verbeelden van complexe modellen is weglaten een kunst. Kiezen wat je wél laat zien en al het andere er uit filteren, voelt misschien onnatuurlijk, maar is noodzaak! Wanneer we op een flap teveel informatie tegelijkertijd geven, kunnen we dit niet meer verwerken en verliest de flap zijn kracht.

Het gaat om het grotere geheel in beeld te brengen, zodat men zelf de details er aan kan hangen.

Het kleurgebruik op deze flap is van toegevoegde waarde. De kleuren komen overeen met de door de methode ingezette kleuren en versterken daardoor de tekeningen en de flap als geheel.

De structuur van de flap en de manier waarop de afbeeldingen zich tot elkaar verhouden is goed uitgekozen. De matrix is niet te groot waardoor er nog perfect ruimte is om langs ze zijlijnen op een nette manier tekst toe te voegen. De maat van de poppetjes is goed, niet een poppetje valt extra op, de verhoudingen zijn goed. Daarmee ondersteunt ze de theorie dat de ene communicatiestijl niet beter is dan de ander.

De tekenstijl is netjes en professioneel. De lijnen sluiten goed op elkaar aan. Geen gehaast, geen gekras en geen geschets. Hoewel niet perse mooier dan andere, zeker voor de functie van de flap professioneel genoeg getekend!

De afwerking van het geheel is zorgvuldig. Je ziet dat er met aandacht en rust gewerkt is. De spijkertjes in de banner van de titel en het kader om het geheel af te ronden, zijn hier mooie voorbeelden van.

Reden genoeg dus om aan Alexandra onze welbegeerde prijs: De Gouden Marker op te sturen! Alexandra Maris, namens team Teken je Boodschap: GEFELICITEERD!

Ook benieuwd hoe je jouw visuele presentatie kan verbeteren? Bekijk onze trainingen 

Twee weken geleden gaf ik de training Motiverende gespreksvoering aan een team professionals die gezinnen begeleiden en ondersteunen die te maken hebben met huiselijk geweld. Een van de professionals had eerder in het jaar de training ‘Teken je boodschap’ bij ons gevolgd. En ik vroeg haar hoe het ging met het inzetten van de training tijdens haar gesprekken. En toen liet ze mij een foto zien, waar de tranen van in mijn ogen sprongen, kippenvel: dit is waar het tekenen tijdens gesprekken wat mij betreft over gaat.

Haar verhaal*:

 

“Ik begeleid een moeder die van uit haar verleden erg beschadigd is (op haar 7de uit huis geplaatst vanwege huiselijk geweld en mede daardoor in veel pleeggezinnen gewoond, overplaatsingen meegemaakt en zoveel tehuizen gezien, enz.) Cliënte vertelde mij dat ze zo moe was van het altijd maar alles moeten regelen. Haar zoon was nu 7 jaar en al regelmatig getuige geweest van (fors) geweld tussen vader en moeder. In het gesprek met haar, heb ik haar uitgelegd, dat het ook erg vermoeiend voor haar moet zijn! Omdat haar wortels zo zijn beschadigd door wat haar is overkomen, dat er weinig houvast overblijft om overeind te blijven staan. Iedere keer werd er een wortel beschadigd….  Vervolgens vroeg ik haar terwijl ik de tweede boom tekende  “als je nu kijkt naar de kleine boom, haar zoon: Hoe zien zijn wortels er dan nu uit?, hoeveel zijn er al beschadigd?

Die kwam binnen voor moeder! (En bij mij ook op dat moment en nu nog steeds)… “


… En bij mij ook! Wat een beeld en wat een impact. Kippenvel en ontroerd want, zo krachtig kunnen tekeningen dus bij een gesprek zijn. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden…

 

* Met dank aan de professional waarvan ik de foto en het verhaal van mocht publiceren.

“HELP!!” dacht ik toen ik er achter kwam dat ik de verkeerde training voorbereid had en in plaats van 12 deelnemers, 32 deelnemers had.

Paniek!!! Het bleek dat ik mij volledig verkeerd had voorbereid. Niet een trainingsdag, maar een workshop; niet 12 maar 32 deelnemers. HELP!! Niet 12 maar 32 stiften en schriften! Rustig blijven, interne regie behouden, oplossing vinden….

Ik belde mijn vrouw en vroeg haar om met spoed 3 doosjes stiften en 3 schriften te brengen. Mijn vrouw leek mijn paniek niet helemaal te begrijpen dus ze checkte: “echt drie van die doosjes met stiften en echt drie schriften? “Ja, shit, ik heb de auto, hoe kun jij hier naartoe komen?” realiseerde ik mij ineens. Mijn vrouw stelde me gerust en gaf aan dat het wel goed kwam, ze ging wel ergens een auto lenen.

Ik was enigszins gerustgesteld: het zou goed komen. Ik ging terug naar de groep die inmiddels binnen druppelde en ik zei met een glimlach en enige humor: “Kennen jullie dat? Zo een dag waar alles mis gaat? DIE HEB IK VANDAAG!!” en legde de situatie uit. Gelukkig pakte de groep het goed op, ze lachten en we besloten om de workshop iets later te starten. En eigenlijk kwam dat de groep ook goed uit omdat er verwarring bleek over de begin tijd, waardoor de helft van de collega’s er nog niet was.

Ik wachtte buiten op mijn vrouw en was enorm opgelucht toen ik mijn vrouw en dochter aan zag komen rijden. Jeeehhhhhh!!! Blij en trots op haar heldendaad overhandigde mijn vrouw mij drie pakketjes met stiften en drie schriften. PANIEK….. ademen….interne regie…. oplossing….. Ik herhaal: drie pakketjes met stiften en drie pakketten schriften!!! Het werd me duidelijk dat mijn vrouw iets anders verstond onder een ‘doosje stiften’ dan ikzelf. Ik bedoelde 3 dozen stiften waarin in elke doos 10 kleine doosjes stiften zaten, 30 in totaal dus….

HAD IK HET MAAR GETEKEND!!

Wat een grove miscommunicatie en dat voor een communicatietrainer!! Een paar jaar geleden zou ik mezelf voor mijn kop slaan, gelukkig kan ik er inmiddels om lachen. Mijn vrouw en dochter hadden een half uur gereden met drie schriften en drie- in plaats van dertig pakketjes stiften! Ze beloofden zo snel mogelijk (een uur later) terug te zijn met de rest van het materiaal. Ik ging terug naar de groep.

“Ken je dat?” zei ik lachend: “Zo een dag waar ECHT ALLES MIS LOOPT, ongeacht wat je ook probeert?”. Gelukkig bleek de groep vergevingsgezind en herkende eenieder zich in mijn situatie. We roeiden met de riemen die we hadden en het werd een top workshop. Vol gelach, energie en ontspanning.

Deze stress…. dat was lang geleden!!

 

 

Prikkel het brein..

Ook zo benieuwd waarom tekenen tijdens trainingen, gesprekken en presentaties zo goed werkt? Wij hebben het voor je uitgezocht!

Van alle zintuigen horen, proeven, voelen, ruiken en zien, is zien het meest effectief gebleken om te leren en te onthouden. 10% van wat er gezegd wordt, herinneren we ons 72 uur later nog. Wanneer er een combinatie is gemaakt van woord en beeld dan stijgt ons geheugen en wordt er 72 uur later nog 62% herinnert! Voor een trainer, coach of adviseur is dit natuurlijk erg waardevolle informatie! Om te begrijpen hoe dit nou in onze hersenen werkt hebben wij gericht gezocht naar uitleg in verschillende boeken, artikelen en keek ik meerdere filmpjes op youtube.
Tip : Zie de volgende link: How to remember more, Graham Shaw Link You tube

Hieronder een samenvatting van de gevonden antwoorden

Door te tekenen wordt de deelnemer op een verrassende manier aangesproken. Het brein van mensen is het meest ontspannen op de automatische piloot. Alles wat ‘gewoon’ en ‘gewend’ is kan onbewust verwerkt worden. Wanneer iets anders is dan anders, dan trekt het aandacht en verwerken we het in het bewuste deel van onze hersenen (de prefrontale cortex). De stof valt door tekeningen letterlijk meer op omdat het anders dan anders binnenkomt.

Bovendien is het zo dat deelnemers het leuk en spannend vinden om mee te kijken naar hoe een professional tekent: Wat zal het worden? Wat zal ze ermee bedoelen? Maar ook de flaps of templates die al thuis gemaakt zijn hebben een vergelijkbaar effect als de deelnemers de tijd krijgen om het beeld op zich in te laten werken. Op deze manier is het brein van de deelnemer geactiveerd nog voordat de trainer, docent, coach het woord neemt.

De hersenen gaan aan het werk en zoeken automatisch naar associaties in het lange termijn geheugen van de hersenen, dit maakt dat informatie beter blijft plakken.

Zelfs lelijk tekenen werkt, dit kan de hersenen en de deelnemers positief beïnvloeden. Lachen werkt verkwikkend, raden wat het moet voorstellen werkt activerend.

Interessant om te realiseren is dat onderzoek heeft aangetoond dat niet alleen wát er getekend is, maar ook wáár het getekend is onthouden wordt. Zo beklijven ook overzicht, volgorde, verbanden en verhoudingen die in beeld zijn gebracht beter dan enkel verbaal aangeboden informatie. Dit alles terwijl deelnemers nauwelijks het idee hebben een kluif taaie theoretische kennis toegediend te hebben gekregen. Zelfs wat saai leek komt dynamisch en kleurrijk over.
Zo werkt dat dus….wat doe jij om het brein van jouw deelnemers te prikkelen..?