“HELP!!” dacht ik toen ik er achter kwam dat ik de verkeerde training voorbereid had en in plaats van 12 deelnemers, 32 deelnemers had.

Paniek!!! Het bleek dat ik mij volledig verkeerd had voorbereid. Niet een trainingsdag, maar een workshop; niet 12 maar 32 deelnemers. HELP!! Niet 12 maar 32 stiften en schriften! Rustig blijven, interne regie behouden, oplossing vinden….

Ik belde mijn vrouw en vroeg haar om met spoed 3 doosjes stiften en 3 schriften te brengen. Mijn vrouw leek mijn paniek niet helemaal te begrijpen dus ze checkte: “echt drie van die doosjes met stiften en echt drie schriften? “Ja, shit, ik heb de auto, hoe kun jij hier naartoe komen?” realiseerde ik mij ineens. Mijn vrouw stelde me gerust en gaf aan dat het wel goed kwam, ze ging wel ergens een auto lenen.

Ik was enigszins gerustgesteld: het zou goed komen. Ik ging terug naar de groep die inmiddels binnen druppelde en ik zei met een glimlach en enige humor: “Kennen jullie dat? Zo een dag waar alles mis gaat? DIE HEB IK VANDAAG!!” en legde de situatie uit. Gelukkig pakte de groep het goed op, ze lachten en we besloten om de workshop iets later te starten. En eigenlijk kwam dat de groep ook goed uit omdat er verwarring bleek over de begin tijd, waardoor de helft van de collega’s er nog niet was.

Ik wachtte buiten op mijn vrouw en was enorm opgelucht toen ik mijn vrouw en dochter aan zag komen rijden. Jeeehhhhhh!!! Blij en trots op haar heldendaad overhandigde mijn vrouw mij drie pakketjes met stiften en drie schriften. PANIEK….. ademen….interne regie…. oplossing….. Ik herhaal: drie pakketjes met stiften en drie pakketten schriften!!! Het werd me duidelijk dat mijn vrouw iets anders verstond onder een ‘doosje stiften’ dan ikzelf. Ik bedoelde 3 dozen stiften waarin in elke doos 10 kleine doosjes stiften zaten, 30 in totaal dus….

HAD IK HET MAAR GETEKEND!!

Wat een grove miscommunicatie en dat voor een communicatietrainer!! Een paar jaar geleden zou ik mezelf voor mijn kop slaan, gelukkig kan ik er inmiddels om lachen. Mijn vrouw en dochter hadden een half uur gereden met drie schriften en drie- in plaats van dertig pakketjes stiften! Ze beloofden zo snel mogelijk (een uur later) terug te zijn met de rest van het materiaal. Ik ging terug naar de groep.

“Ken je dat?” zei ik lachend: “Zo een dag waar ECHT ALLES MIS LOOPT, ongeacht wat je ook probeert?”. Gelukkig bleek de groep vergevingsgezind en herkende eenieder zich in mijn situatie. We roeiden met de riemen die we hadden en het werd een top workshop. Vol gelach, energie en ontspanning.

Deze stress…. dat was lang geleden!!

 

 

Prikkel het brein..

Ook zo benieuwd waarom tekenen tijdens trainingen, gesprekken en presentaties zo goed werkt? Wij hebben het voor je uitgezocht!

Van alle zintuigen horen, proeven, voelen, ruiken en zien, is zien het meest effectief gebleken om te leren en te onthouden. 10% van wat er gezegd wordt, herinneren we ons 72 uur later nog. Wanneer er een combinatie is gemaakt van woord en beeld dan stijgt ons geheugen en wordt er 72 uur later nog 62% herinnert! Voor een trainer, coach of adviseur is dit natuurlijk erg waardevolle informatie! Om te begrijpen hoe dit nou in onze hersenen werkt hebben wij gericht gezocht naar uitleg in verschillende boeken, artikelen en keek ik meerdere filmpjes op youtube.
Tip : Zie de volgende link: How to remember more, Graham Shaw Link You tube

Hieronder een samenvatting van de gevonden antwoorden

Door te tekenen wordt de deelnemer op een verrassende manier aangesproken. Het brein van mensen is het meest ontspannen op de automatische piloot. Alles wat ‘gewoon’ en ‘gewend’ is kan onbewust verwerkt worden. Wanneer iets anders is dan anders, dan trekt het aandacht en verwerken we het in het bewuste deel van onze hersenen (de prefrontale cortex). De stof valt door tekeningen letterlijk meer op omdat het anders dan anders binnenkomt.

Bovendien is het zo dat deelnemers het leuk en spannend vinden om mee te kijken naar hoe een professional tekent: Wat zal het worden? Wat zal ze ermee bedoelen? Maar ook de flaps of templates die al thuis gemaakt zijn hebben een vergelijkbaar effect als de deelnemers de tijd krijgen om het beeld op zich in te laten werken. Op deze manier is het brein van de deelnemer geactiveerd nog voordat de trainer, docent, coach het woord neemt.

De hersenen gaan aan het werk en zoeken automatisch naar associaties in het lange termijn geheugen van de hersenen, dit maakt dat informatie beter blijft plakken.

Zelfs lelijk tekenen werkt, dit kan de hersenen en de deelnemers positief beïnvloeden. Lachen werkt verkwikkend, raden wat het moet voorstellen werkt activerend.

Interessant om te realiseren is dat onderzoek heeft aangetoond dat niet alleen wát er getekend is, maar ook wáár het getekend is onthouden wordt. Zo beklijven ook overzicht, volgorde, verbanden en verhoudingen die in beeld zijn gebracht beter dan enkel verbaal aangeboden informatie. Dit alles terwijl deelnemers nauwelijks het idee hebben een kluif taaie theoretische kennis toegediend te hebben gekregen. Zelfs wat saai leek komt dynamisch en kleurrijk over.
Zo werkt dat dus….wat doe jij om het brein van jouw deelnemers te prikkelen..?