Gesprek in beeld in de praktijk
van een jeugdbeschermer

Wat een prachtig bericht ontvingen wij van Isabelle Horde. Isabel is Jeugdbeschermer en jeugdreclasseerder bij William Schrikker stichting in Breda. Ze stuurde ons een mail met foto’s van haar visuele gespreksvoering. Ze schreef het volgende:

“Ik ben Isabelle en ik werk inmiddels ruim 12 jaar als jeugdbeschermer. Ik maak sinds een aantal weken gebruik van de sjablonen uit het boek van gesprek in beeld. Tekenen tijdens gesprekken is iets wat ik al langere tijd doe maar de sjablonen helpen mij bij een efficiëntere en effectieve voorbereiding.

Tijdens mijn werk kom ik voornamelijk kinderen en ouders tegen die moeilijk lerend zijn en om die reden maak ik vaak tekeningetjes tijdens de gesprekken om visueel te maken wat ik bedoel. De informatie blijft dan beter hangen en kinderen of hun ouders weten soms weken later nog te verwijzen naar een van mijn tekeningetjes.

De sjablonen van het boek ‘Gesprek in beeld’ zijn erg handig en geven richting en structuur. Het biedt de mogelijkheid om een gesprek voor te bereiden waardoor je gelijk een template op tafel kan leggen die aansluit bij de methodiek waarvoor je kiest. Ook wanneer je zoekend bent op welke wijze je een onderwerp wil gaan bespreken dan staan er 101 ideeën in het boek, genoeg dus om inspiratie op te doen. Ik merk dat ik de aandacht van mijn gesprekspartners hierdoor snel trek en dat zij hun aandacht beter kunnen vasthouden.

Met kinderen en jongeren is het gemakkelijk om er een grapje in te verwerken, dat maakt de zware gesprekken wat luchtiger. De ene keer teken ik, soms tekenen we samen en soms tekent het kind, bijvoorbeeld bij de drie huizen methode.

Met de meeste kinderen en ouders gebruik ik sjablonen om de weg naar te toekomst in beeld te brengen, doelen te stellen en verschillende fasen in het traject weer te geven. Soms combineer ik de sjablonen of haal er elementen uit.

Recent heb ik voor een twaalf jarig meisje haar netwerk in poppetjes getekend en aan het eind van het gesprek concludeerde ze dat zij dat er veel mensen om haar heen staan die belangrijk zijn.

Voor een zestien jarige jongen maakte ik een tekening om te praten over zijn seksuele ontwikkeling. En ook heb ik zijn behandel traject op papier gezet waarop we steeds vanuit splitsingen (nieuwe stappen en veranderingen)  verder tekenen in vervolg gesprekken.

Voor een meisje van 4 maakte ik een tekening om uit te leggen wie haar ouders zijn en dat ze in een pleeggezin opgroeit.

De tekeningen plak ik vaak gewoon als foto in mijn rapportages of soms in de notulen van een overleg. De gemaakte tekeningen blijven meestal achter bij de client.

Tijdens gesprekken of vergaderingen vind ik het altijd leuk om situaties snel even uit te tekenen en soms verras ik mijn collega’s omdat een van hen dan ineens het “het lijdend” voorwerp in een van de sjablonen is geworden. Bijvoorbeeld wanneer iemand lastige afwegingen aan het maken is. En soms om mijn collega’s een beetje te plagen😉.”

Isabel stuurde bij bovenstaande tekst, onderstaande foto’s van haar werk.

Dank jewel Isabelle voor deze prachtige voorbeelden, hopelijk inspiratie voor velen! Echt mooi en natuurlijk super waardevol om het tekenen op deze manier in te zetten juist ook bij een doelgroep als de jouwe!