Een inspirerend verhaal, januari 

Een inspirerend verhaal is deze maand van Mariska van der Steege, Advies Verandering Projectleiding in het sociaal domein. Mariska verteld hoe ze het tekenen inzet bij de William Schrikker groep in haar werk voor pleegzorg.

Mariska schreef ons:

“Eind oktober volgde ik bij de training Teken je boodschap en ik merk dat het tekenen me steeds meer pakt. Ik verheug me ook op het boek dat binnenkort komt!

Vanochtend merkte ik heel directe wat tekeningen doen boven een lange tekst. Voor de William Schrikker Pleegzorg ben ik bezig een projectplan te maken over het verbeteren van de samenwerking tussen ouders en pleegouders. Nou ja, je kent het wel, een lap tekst met wat er allemaal moet gebeuren. In de projectgroep zit iemand namens alle betrokkenen, dus ook een ouder en twee pleegouders, en vanochtend had ik met hen een bijeenkomst. Om het gesprek wat op gang te brengen had ik twee flappen getekend over de huidige en de gewenste situatie. Daarmee probeerde ik het verhaal te verbeelden waarom we dit eigenlijk willen.

Het was zo’n mooie opmaat naar het gesprek wat toen ontstond, en waarin bijv. pleegouders en ouders beiden konden benoemen wat ze soms lastig met elkaar vinden. Opdrachtgever was erg tevreden, en ik dus ook! 🙂 Zie bijgaand de flappen, vind ik leuk om met je te delen (het oranje poppetje is het pleegkind). ”

 

Dank jewel Mariska voor het delen! Wij zijn gek op verhalen zoals deze! Wat een mooi helder voorbeeld ook weer! Hopelijk kunnen anderen hier volop inspiratie uit putten! 

 

De Flap van de maand Januari

De Flap van de maand is deze maand gemaakt door Siyes Van der Ploeg, trainingsacteur bij Siyes Trainingsacteren. Siyes zette een post van haar flap op LinkedIn.

Gelukkig hebben wij dit geweldig inspirerende voorbeeld daar onderschept en om toelichting gevraagd!
Siyes schrijft op ons verzoek over haar flaps:

“Tijdens de workshops aan medewerkers van een thuiszorg organisatie merkten de trainer en ik dat het inventariseren van lastige situaties en leervragen veel teveel tijd in beslag nam. En dat door mijn geklieder het een onoverzichtelijke brij werd. De flap die ik maakte, zorgde er voor dat we bij aanvang al meer gefocust waren in onze vraagstelling en nodigde de deelnemers uit om kernachtig te zijn in hun omschrijvingen. Resultaat was veel meer overzicht en vooral ook sneller van “praten over” naar  “doen en ervaren” kunnen overstappen. De flap werd positief ontvangen omdat het veel duidelijkheid gaf (waar gaat het over vanmiddag) en door de afbeeldingen allerlei associaties opriep waardoor het makkelijker werd voor iedereen om met situaties te komen.

En door de post its kunnen we m elke keer weer gebruiken ;-)”
Dank jewel Siyes, voor het delen van jouw flaps! Wat ons betreft een perfect voorbeeld van hoe tekenen iets niet alleen leuker kan maken, maar ook effectiever, hoe het overzicht kan creëren, kan structureren, verduidelijken en versterken!
Gefeliciteerd! De Gouden marker komt naar je toe!

Onze collega Lotte vertelt

Ik ben een BAM-mam. Zo heet dat tegenwoordig. Vroeger heette het een BOM- moeder. Bewust Ongehuwde Moeder. Ik ben zogenaamd een Bewust Alleenstaande Moeder. Ik besloot op mijn 37e om in mijn eentje een kindje te krijgen via de vrouwenkliniek verbonden aan het AMC te Amsterdam. Ik heb een rijk en warm netwerk en mijn dochter kan later haar donor ontmoeten als ze dat wil.

Dit was wat er gebeurde deze zomer waardoor ik prive ook zag wat voor impact tekenen kan hebben….

Op een mooie dag in de zomer van 2019 fiets ik met twee vijfjarige meisjes na school door het Vondelpark in Amsterdam. We gaan naar het zwembadje. Picknicken en afkoelen. Eva Charlie, mijn dochtertje, zit voor en haar vriendinnetje Fre zit achterop. Als ik Fre van de fiets til en vervolgens Eva Charlie vraagt Fre mij met grote ogen; “Lotte, waarom heeft Eva Charlie Donald Duck als papa?”

Ik zeg: “Wat zeg je Fre? Een Donald Duck papa?”

Fre: Ietwat ongeduldig: “Waarom heeft Eefje een Donald-papa?” Ze kijkt me serieus aan en veegt dan haar haren opzij. “Ooh.. zeg ik.. jij bedoelt een donor-papa..”

“Ja!,” zegt Fre

Mijn dochtertje Eva Charlie kijkt me ietwat hulpeloos en onmachtig aan: ik heb het proberen uit te leggen mam..

Op dat moment begrijp ik dat ik wat te tekenen heb. Ik maak een boekje voor mijn dochtertje; het proces uitgetekend van naar een kindje verlangen als alleenstaande vrouw en de gesprekken daarover met familie en vrienden als ook de stap naar de dokter in het ziekenhuis en het zwanger worden en een prachtige gezonde dochter krijgen. En zielsgelukkig met haar zijn.

Een paar dagen later is Fre bij ons spelen. Op een gegeven moment is het stil..Ik kijk om een hoekje van Eva Charlie haar kamertje en zie twee meisjes geconcentreerd boven een tekenschriftje.. Ze “lezen” samen heel serieus het boekje.

hieronder enkele bladzijden uit het boekje…

Proces te tekenen:

In onze masterclass Proces tekenen maken we gebruik van het ‘broodrooster proces’ van Tom Wujac. Het is een simpele manier om de methode van proces tekenen uit te leggen. Het gaat erom dat je de stappen van een proces in beeld brengt. De een tekent het proces van broodroosteren in 1 plaatje, de ander in 10! Door met een team of door binnen organisaties verschillende processen in beeld te brengen wordt inzichtelijk welke stappen er zijn, maar ook hoe verschillende mensen dit proces beleven. Op Youtube kun je via de link https://www.youtube.com/watch?v=_vS_b7cJn2A een filmpje van hem bekijken waarin Tom Wujac dit proces beschrijft. In de onderstaande blog zal ik 5 voordelen bespreken van het proces tekenen.

 

1)          Een gezamenlijke visie

Procestekeningen ontstaan door alle betrokkenen aan hetzelfde proces de stappen, die er van A tot Z genomen worden, te laten tekenen. Het eerste dat opvalt is dat iedereen het proces en de stappen daarin, volledig anders beleefd! Door met elkaar op zoek te gaan naar een gezamenlijk chronologisch beeldverhaal creëer je een gezamenlijke visie. De stappen uit het proces zoom je in meer- of mindere mate in, ook hierin dienen de deelnemers een gezamenlijke keuze te maken.

 

2)          Het simplificeert complexe werkelijkheden

Door ingewikkelde processen in beeld te brengen worden ze automatisch ontdaan van onnodige details en daarmee verhelderd en versimpeld in concrete stappen uiteen gezet.

 

3)          Zichtbaarheid voor de organisatie

Door middel van procestekeningen krijgt de organisatie een helder beeld van de interne- en/ of externe processen. Je hoeft als manager of leidinggevende niet alles zelf helemaal van binnenuit te kennen, maar de verschillende stappen die in het proces bestaan worden op deze manier wel voor iedereen zichtbaar. Zo weet iedereen welke stap door wie gezet wordt.

 

4)          Leefwereld in beeld

Wanneer een proces van hogerhand beschreven wordt ontstaat er een ander beeld dan wanneer een proces van binnenuit getekend wordt. Door de methode van procestekenen in te zetten ontstaat er een beeld op de interne beleving van het proces. Welke stappen ziet het team? Hoe lang duren de stappen? Wie zet de stappen? Wie is er verantwoordelijk voor welk onderdeel van het proces? Alles komt aan bod..

 

5)          Mensen en samenwerking in beeld

Vaak worden processen heel taakgericht beschreven zoals in een flowchart, maar niet vanuit hierbij worden de mensen en de samenwerking volledig buitenbeeld gelaten. Een getekend proces geeft hier juist wel ruimte aan. Het uitgangspunt van de procestekening is namelijk juist de persoonlijke visie op de stappen die eenieder in het proces zet. Zo ontstaat er weliswaar een versimpelde- maar toch ook volledigere omschrijving van het proces.

De toekomstige organisatie organiseert zich horizontaal waarbij het verbinden van v/d ‘spelers’ in het proces juist zo belangrijk is. De methode van procestekenen sluit hier haarfijn op aan.

Al met al zijn er wat ons betreft veel belangrijke voordelen van proces tekenen!

 

Zin in een interessante opdracht? Teken met jouw (t)huisgenoten het proces van jullie ochtendritueel! Bekijk en bespreek vervolgens de overeenkomsten en verschillen die zichtbaar worden. Je zult onder de indruk zijn van wat er allemaal boven tafel komt wanneer je de stappen vanuit ieders perspectief onder elkaar legt!

 

Veel teken plezier!

 

 

Menzis: blije klanten en blije medewerkers.

 

De Flap van de maand is dit keer voor Menzis medewerkers Arnold, Pepijn en Minne.
Wat we leuk vinden aan deze flap is dat hij is ontstaan uit een samenwerking. Bovendien is het door deze aanpak heel groot geworden, bijna de hele muur is er mee bedekt. Arnold, Pepijn en Minne hebben een intern proces gevisualiseerd. De zorgen van de klanten en de Menzis medewerkers staan op de linker flap centraal. Op de middelste flap staat de nieuwe aanpak en die moet leiden naar het doel. Het doel is op de derde flap in beeld gebracht: blije klanten en blije medewerkers.

Beste Arnold, Pepijn en Minne, dank jullie wel voor jullie inspiratie! Ook jullie zullen zo snel mogelijk een gouden marker van ons ontvangen! Zo kunnen jullie ook de toekomstige flaps een gouden afwerking geven!

Inspirerend verhaal oktober 

Stichting Veilig Thuis vangt mensen op die te maken hebben (gehad) met Huiselijk geweld. In dit specifieke geval werkte een hulpverlener van Veilig Thuis samen met Intermetzo, gespecialiseerde Jeugdzorg op Maat.

Situatie: Een verzoek aan de rechtbank om een jonge vluchteling uit Syrië begeleiding en hulp te geven.

 

Tekenen met impact hielp hier om de reis van de minderjarige vluchteling in beeld te brengen. Hij ontvluchtte Syrië, reisde 4 maanden lang alleen, zonder familie, tot hij in Nederland aankwam. De hulpverlener heeft het verhaal aangehoord en in beeld gebracht. Het verzoek aan de rechter werd nu niet alleen verbaal gedaan, maar ook verbeeld, waardoor de ernst en noodzaak van de situatie inzichtelijk werd.

Zeggen dat iemand een vluchteling is, of echt zien welke reis iemand heeft moeten maken om tot hier te komen, is iets heel anders. Dat wordt nog zelden gedaan, maar is een enorm krachtig middel.

Resultaat: De begeleiding is toegekend.

Dagmar: “Ik heb zelf jarenlang gewerkt in de reclassering. En hoe mooi is het als je het op die manier inzet. Mensen horen 80 verhalen, maar als je er ineens een beeld bij hebt, dan wordt het echt anders.”

Dank je wel voor het delen van dit prachtige verhaal en jouw inspirerende manier om het tekenen in te zetten!

nb. de naam op de tekening is veranderd om het verhaal anoniem te houden.

De Flap van de maand oktober

De flap van de maand is dit keer voor Jessica Knopper van Interzorg. Vanuit haar managers functie heeft ze met behulp van deze prachtige tekening duidelijkheid gecreëerd over afspraken, taken en rollen binnen verschillende afdelingen.

Haar verhaal:

“Binnen onze organisatie was er nog veel onduidelijkheid over de verschillende rollen die eenieder heeft, binnen het leerproces van de leerling/stagiaire.

Om die rollen duidelijk te maken, is er niet gekozen om een heel verhaal te schrijven, maar om dit visueel te maken.”

 

Een tekening geeft in een overzicht een helder beeld van de geschetste situatie weer en op welk niveau in de organisatie diegene een rol speelt. De gekleurde ringen geven de samenwerking onderling weer.”

 

Jessica Knopper
Stichting Interzorg Noord-Nederland
Manager Leren en ontwikkelen

‘De vijf’ van november

Eigenlijk weten we allemaal ondertussen wel dat tekenen van grote meerwaarde kan zijn bij presentaties, lessen en gesprekken. Tot mijn verbazing was er nog geen blog geschreven waarin de belangrijkste voordelen van tekenen bij een presentatie op een rijtje zijn gezet! Wel zo handig natuurlijk! We zijn ermee aan de slag gegaan en voilá!

  1. Een tekening geeft overzicht en biedt structuur

Een tekening kan structuur bieden aan bijvoorbeeld de opbouw van een presentatie maar ook aan de inhoud van een thema.
Onderzoek heeft aangetoond dat niet alleen datgene wat er getekend wordt, maar ook dat WAAR het getekend wordt in het geheugen wordt opgeslagen. Een plaatje kan door de overgrote meerderheid van de mensen in het geheugen worden opgeroepen (herinnert) en op die manier onthouden we dus gemakkelijker het overzicht van het geheel.

  1. Tekenen maakt een presentatie helder en ‘to the point’.

In een tekening is weinig ruimte voor veel onnodige details. Niet alleen omdat het maken hiervan veel tijd kost, maar ook omdat het simpelweg niet in een beeld past. Door te tekenen ontstaat een natuurlijke selectie tussen hoofd- en bijzaken.

  1. Informatie beklijft beter.

Zowel de linker- als de rechter hersenhelft worden geactiveerd door het combineren woord en beeld. Beide hersenhelften worden geprikkeld en betrokken om de informatie op een dieper niveau te verwerken. Dit betekend niet alleen dat het langer onthouden wordt, maar ook nog dat het op een dieper niveau begrepen of geïnterpreteerd kan worden.

  1. Tekenen prikkelt de aanwezigen.

Wanneer er bij een presentatie getekend wordt dan trek je automatisch aandacht. Deelnemers worden nieuwsgierig, raken geprikkeld en actief betrokken. Deelnemers die tekenen en actief met de stof aan de slag zijn hebben bovendien minder kans om afgeleid te raken van datgene waarmee ze bezig zijn.

  1. Tekenen laat de energie stijgen!

Tekenen is een speelse verfrissende manier van bezig zijn met anders soms saaie stof. Door te tekenen gaat zelfs droge stof leven, het krijgt letterlijk kleur. Deelnemers worden geactiveerd, ook een serieuze training krijgt een prettige, luchtige lading. Stof gaat niet het ene oor in en het andere oor uit, deelnemers worden door de beelden gegrepen. Of er nou om beelden gelachen wordt, of dat mensen er door ontroerd of anderszins geraakt raken, een visuele presentatie doet iets met de toehoorders!

Een voorbeeld van miscommunicatie

“HELP!!” dacht ik toen ik er achter kwam dat ik de verkeerde training voorbereid had en in plaats van 12 deelnemers, 32 deelnemers had.

Paniek!!! Het bleek dat ik mij volledig verkeerd had voorbereid. Niet een trainingsdag, maar een workshop; niet 12 maar 32 deelnemers. HELP!! Niet 12 maar 32 stiften en schriften! Rustig blijven, interne regie behouden, oplossing vinden….

Ik belde mijn vrouw en vroeg haar om met spoed 3 doosjes stiften en 3 schriften te brengen. Mijn vrouw leek mijn paniek niet helemaal te begrijpen dus ze checkte: “echt drie van die doosjes met stiften en echt drie schriften? “Ja, shit, ik heb de auto, hoe kun jij hier naartoe komen?” realiseerde ik mij ineens. Mijn vrouw stelde me gerust en gaf aan dat het wel goed kwam, ze ging wel ergens een auto lenen.

Ik was enigszins gerustgesteld: het zou goed komen. Ik ging terug naar de groep die inmiddels binnen druppelde en ik zei met een glimlach en enige humor: “Kennen jullie dat? Zo een dag waar alles mis gaat? DIE HEB IK VANDAAG!!” en legde de situatie uit. Gelukkig pakte de groep het goed op, ze lachten en we besloten om de workshop iets later te starten. En eigenlijk kwam dat de groep ook goed uit omdat er verwarring bleek over de begin tijd, waardoor de helft van de collega’s er nog niet was.

Ik wachtte buiten op mijn vrouw en was enorm opgelucht toen ik mijn vrouw en dochter aan zag komen rijden. Jeeehhhhhh!!! Blij en trots op haar heldendaad overhandigde mijn vrouw mij drie pakketjes met stiften en drie schriften. PANIEK….. ademen….interne regie…. oplossing….. Ik herhaal: drie pakketjes met stiften en drie pakketten schriften!!! Het werd me duidelijk dat mijn vrouw iets anders verstond onder een ‘doosje stiften’ dan ikzelf. Ik bedoelde 3 dozen stiften waarin in elke doos 10 kleine doosjes stiften zaten, 30 in totaal dus….

HAD IK HET MAAR GETEKEND!!

Wat een grove miscommunicatie en dat voor een communicatietrainer!! Een paar jaar geleden zou ik mezelf voor mijn kop slaan, gelukkig kan ik er inmiddels om lachen. Mijn vrouw en dochter hadden een half uur gereden met drie schriften en drie- in plaats van dertig pakketjes stiften! Ze beloofden zo snel mogelijk (een uur later) terug te zijn met de rest van het materiaal. Ik ging terug naar de groep.

“Ken je dat?” zei ik lachend: “Zo een dag waar ECHT ALLES MIS LOOPT, ongeacht wat je ook probeert?”. Gelukkig bleek de groep vergevingsgezind en herkende eenieder zich in mijn situatie. We roeiden met de riemen die we hadden en het werd een top workshop. Vol gelach, energie en ontspanning.

Deze stress…. dat was lang geleden!!

 

groetjes Dagmar

Hoe het brein geprikkeld wordt… 

Ook zo benieuwd waarom tekenen tijdens trainingen, gesprekken en presentaties zo goed werkt? Wij hebben het voor je uitgezocht!

Van alle zintuigen horen, proeven, voelen, ruiken en zien, is zien het meest effectief gebleken om te leren en te onthouden. 10% van wat er gezegd wordt, herinneren we ons 72 uur later nog. Wanneer er een combinatie is gemaakt van woord en beeld dan stijgt ons geheugen en wordt er 72 uur later nog 62% herinnert! Voor een trainer, coach of adviseur is dit natuurlijk erg waardevolle informatie! Om te begrijpen hoe dit nou in onze hersenen werkt hebben wij gericht gezocht naar uitleg in verschillende boeken, artikelen en keek ik meerdere filmpjes op youtube.

Hieronder een samenvatting van de gevonden antwoorden. 

Door te tekenen wordt de deelnemer op een verrassende manier aangesproken. Het brein van mensen is het meest ontspannen op de automatische piloot. Alles wat ‘gewoon’ en ‘gewend’ is kan onbewust verwerkt worden. Wanneer iets anders is dan anders, dan trekt het aandacht en verwerken we het in het bewuste deel van onze hersenen (de prefrontale cortex). De stof valt door tekeningen letterlijk meer op omdat het anders dan anders binnenkomt.

Bovendien is het zo dat deelnemers het leuk en spannend vinden om mee te kijken naar hoe een professional tekent: Wat zal het worden? Wat zal ze ermee bedoelen? Maar ook de flaps of templates die al thuis gemaakt zijn hebben een vergelijkbaar effect als de deelnemers de tijd krijgen om het beeld op zich in te laten werken. Op deze manier is het brein van de deelnemer geactiveerd nog voordat de trainer, docent, coach het woord neemt.

De hersenen gaan aan het werk en zoeken automatisch naar associaties in het lange termijn geheugen van de hersenen, dit maakt dat informatie beter blijft plakken.

Zelfs lelijk tekenen werkt, dit kan de hersenen en de deelnemers positief beïnvloeden. Lachen werkt verkwikkend, raden wat het moet voorstellen werkt activerend.

Interessant om te realiseren is dat onderzoek heeft aangetoond dat niet alleen wát er getekend is, maar ook wáár het getekend is onthouden wordt. Zo beklijven ook overzicht, volgorde, verbanden en verhoudingen die in beeld zijn gebracht beter dan enkel verbaal aangeboden informatie. Dit alles terwijl deelnemers nauwelijks het idee hebben een kluif taaie theoretische kennis toegediend te hebben gekregen. Zelfs wat saai leek komt dynamisch en kleurrijk over.

Zo werkt dat dus….wat doe jij om het brein van jouw deelnemers te prikkelen..?