We zijn een boek aan het maken voor trainers, therapeuten en behandelaren. In de brainstorm fase waren we aan het zoeken naar wat nou interessante content zou kunnen zijn. Het leek ons waardevol om de bestaande verbale uitleg over persoonlijkheidsstoornissen met beelden te ondersteunen. Onze tekenheld Lotte is met een dik boek over persoonlijkheidsstoornissen naar huis gegaan en begonnen te tekenen. Twee weken later kwamen we weer bij elkaar en liet Lotte zien wat ze inmiddels had gemaakt.










De beelden zijn sprekend, scherp, helder, inzicht gevend, verlichtend en humoristisch. We besloten om ze niet in het boek op te nemen. Sterker nog, we besloten om voor het boek met onze tekeningen van de persoonlijkheidsstoornissen af te blijven. We hebben de content aangepast en besloten om in het boek alleen waardevolle- en gemakkelijk toepasbare sjablonen (o.a. van veel gebruikte modellen en thema’s) op te nemen. Ik geef jullie vijf redenen om deze beelden in de praktijk NIET te gebruiken:

  1. De tekeningen geven geen realistisch beeld maar een karikatuur
    Om een sprekend beeld te maken moet de kern worden opgelicht. Wanneer het gaat over specifieke eigenschappen van een persoon, dan kom je bijna niet onder een karikaturistisch beeld uit. In deze reeks worden de symptomen, van de specifieke persoonlijkheidsstoornis, die het meest tot de verbeelding spreken, uitvergroot.
  2. De symptomen worden uit hun verband gerukt
    Hoe een symptoom tot uiting komt is per persoon verschillend. De sociale angst bijvoorbeeld betekend voor de ene persoon vermijding, voor de andere ‘het’ aangaan met hartkloppingen en weer voor een ander betekend het zichzelf volledig overschreeuwen in een grote groep. Hoe iemand omgaat met bepaalde eigenschappen is volkomen afhankelijk van de situatie en van hoe de symptomen in de persoonlijkheid zijn ingebed. Om tot een beeld te komen kan geen rekening gehouden worden met die diversiteit aan contexten terwijl de contact vaak wel een ‘verzachtend’ effect op het persoonlijkheidsbeeld heeft.
  3. Het beeld zal altijd onvolledig zijn
    Om het doel te bereiken moeten symptomen in het beeld worden uitgelicht. De andere kenmerken die iemand naast een persoonlijkheidsstoornis natuurlijk ook heeft worden weggelaten omdat die niet overkoepelend en karakteristiek zijn. Overige eigenschappen zouden een vertroebeld beeld schetsen en niet bijdragen aan het oorspronkelijke doel van de tekening. Een getekend verhelderend beeld van een persoonlijkheidsstoornis is per definitie onvolledig en onrealistisch.
  4. Een karikatuur kan kwetsend zijn
    Heb jij ook ooit een karikatuurtekening van jezelf laten maken? Ik herinner me dat ik me op m’n mooist had aangekleed, ik had nieuwe kleren en ik voelde me prachtig. Ik denk dat ik een jaar of elf was. Ik liep niet, ik voelde me een filmster en flaneerde over de markt van Mont Martre. Ik werd gezien en daar was ik trots op. Tijdens de lunch kwam er een man naar ons toe, hij had een kunstwerk over mij gemaakt, ik was zijn muze. Toen hij de tekening onder mijn neus dauwde smolt mijn heerlijke popster illusie als sneeuw voor de zon. Bij het zien van mijn prik kin, mijn platgeplette neus en mijn moedervlekkerige geboortevlek zakte mijn trots tot diep in de Catacombes.
    Oke, om een punt te maken heb ik bovenstaande herinnering iets wat aan gedikt. Die prikkin, die platgeplette neus en die moedervlekkerige geboortevlek vind ik best gezellig. Maar wanneer het écht gevoelige eigenschappen betreft kan het super confronterend en kwetsend zijn. Let dus op: confronteer een kwetsbaar iemand nooit ongevraagd met een onvolledige karikatuur.
  5. Niet serieus genomen
    Een karikatuur is al snel ‘grappig’. Grappig kan leuk zijn wanneer het onderwerp het toelaat, maar een grap over een kwetsbaar thema zal al snel maken dat iemand zich niet serieus genomen voelt. Dat is een effect wat hopelijk niemand op een ander wil hebben, maar als therapeut, coach of andere behandelaar al helemaal niet!

Dus nee, de we nemen de tekeningen niet op in het boek. Én we vinden de tekeningen te goed om ze voor ons zelf te houden! Geniet ervan, gebruik ze vooral maar ga er alsjeblief  bewust mee om.

Meer lezen over hoe je tekenen kunt inzetten in Therapie en coaching? Kijk dan hier! 
Benieuwd hoe het je tekenen juist wél kunt inzetten in de behandelsetting? Kijk dan hier!

Communicatie tools

Bij onze zoektocht naar content voor ons nieuwe boek voor trainers, begeleiders en therapeuten kwamen we ook deze bekende communicatietools tegen. Niets nieuws, bovendien te simpel en te oppervlakkig voor ons boek, maar te leuk om voor onszelf te houden!

Hoeveel mensen gebruiken deze afkortingen al? In trainingen op gebied van management, leidinggeven, communicatie, feedback gegeven en ontvangen enzovoorts. Of ook gewoon als reminder in de de klas, in therapie en in begeleiding?

Het zijn stuk voor stuk simpele, handige ezelsbruggetjes met waardevolle informatie! We willen dat deze informatie beklijft. Daarom hebben we ze tekstueel al zo simpel en aantrekkelijk mogelijk gemaakt. Aan ons natuurlijk de taak om er ook nog een beeld aan koppelen. Beeld plus tekst beklijft nog weer veel langer!

Zoals je ziet, zijn onze beelden altijd eenvoudig, zodat ze gemakkelijk kunnen worden nagetekend. Natuurlijk fijn als het er (afhankelijk van de setting) ook professioneel en zorgvuldig uitziet, maar wij adviseren zeker om het simpel te houden! Teken ze, als je wilt, gerust na in jouw eigen stijl om ze zelf in jouw werk ook te kunnen  gebruiken!

Het gaat er bij Teken je boodschap niet om dat een beeld compleet afgewerkt en gedetailleerd is. Het gaat er in eerste instantie om dat het beeld de tekst ondersteunt.
Een beeld kan een kapstok zijn of een leidraad voor een les, vergadering of gesprek. Een beeld kan ook focus bepalen en helpen om de focus op de goede plek te houden. Een beeld kan een reminder zijn, of inzicht geven in een ingewikkeld proces. Een beeld kan overzicht en afstand creëren wanneer dat nodig is.

Een beeld kan dus op veel verschillende manieren ter ondersteuning van de communicatie worden ingezet. Wat de inzet ook is: wanneer verbale informatie gekoppeld wordt aan een beeld beklijft het langer. Hiernaar zijn tal van onderzoeken gedaan en deze bevestigen de voordelen met betrekking tot het geheugen allemaal.

 

Kortom, waarom zou je niet tekenen?! Waarom leren we het niet gewoon allemaal? Het is leuk, snel te leren en simpel, supersimpel eigenlijk. Steeds simpeler zelfs, omdat er steeds meer tools worden ontwikkeld en aangeboden om jouw creativiteit een eindje op weg te helpen.
Een van die tools is deze mail en vergeet natuurlijk onze Beeldenbieb niet.

Ook ons assortiment aan tools breidt uit. Natuurlijk bieden wij blogs, ebooks, trainingen en masterclasses. En sinds dit jaar komen daar twee boeken bij.
Het eerste boek de Teken je boodschap Beeldenbieb is al te bestellen via deze website en Bol.com. Dit boek biedt meer dan 500 beelden bij de 101 meest gevraagde woorden in onze trainingen!
Verder zijn we bezig met een tweede boek; een boek vol waardevolle, bruikbare templates voor trainers, therapeuten en behandelaren. We zijn zelf heel enthousiast en geloven in de visuele impact die dit boek zal hebben! Nog even wachten … wordt aan gewerkt. Tot die tijd, geniet van de Beeldenbieb!

 

Benieuwd waarom je tekenen in de behandelsetting zou moeten gebruiken? Kijk dan hier!
Meer blogs lezen die interessant zijn voor trainers? Kijk dan naar de blogs hieronder:
Communicatie tools
Waarom tekenen bij presentaties? 
Hoe kun je processen uittekenen?
Miscommunicatie, een voorbeeld
Tekenen in het onderwijs
Feedback geven of ophopen
Poppetjes tekenen
Valkuilen bij het maken van een visuele presentatie
Flap van het Disc model
Situationeel leidinggeven
Tekenmeters maken

 

Tekenen als behandelaar

Ik heb tien jaar als beeldend therapeute gewerkt op verschillende plekken in de GGZ. Ik tekende natuurlijk veel in mijn eigen sessies met cliënten, maar daarin was ik eigenlijk vrijwel de enige. Nu ik sinds een paar jaar de Teken je boodschap trainingen bij vooral het Sociaal Domein verzorg, realiseer ik mij steeds meer hoe zonde het is dat ik het tekenen in de GGZ niet veel meer heb uitgerold! 

Waarom, als we toch allemaal herhaaldelijk dezelfde gesprekken voeren, maken we daar geen praatplaten en sjablonen van? Gewoon even in het team inventariseren wat er nodig en handig is en daarna de ontwerpen verdelen. Lijkt me een leuke en bovendien leerzame bezigheid om de essentie van veel gevoerde gesprekken te vinden en te verbeelden! Elke vergadering kun je er een paar bespreken, eventueel aanpassen en vervolgens op intranet zetten zodat ze voor iedereen beschikbaar zijn! Dat kan toch geen maar goed uitpakken?! Een paar voorbeelden van praatplaten en sjablonen waarvan ik me zou kunnen voorstellen dat ze super waardevol zouden zijn binnen het sociaal domein:

  • Procedure aanmelding
  • Procedure intake en diagnostiek
  • Kennismakingsgesprek
  • Behandeldoelen en stappenplan
  • Spanningsthermometer
  • Crisisplan
  • Fasen van de behandeling
  • Netwerk overzicht
  • Inventarisatie hulpbronnen en risicofactoren
  • Behandel evaluatie
  • Nazorg en preventieplan

Het zou toch waanzinnig handig zijn als elke behandelaar of medewerker van dezelfde praatplaten en sjablonen gebruik maakt?! Ik geef hieronder 5 van de vele voordelen:

  1. Het is niet alleen zinvol alleen voor de cliënten, maar ook als kapstok voor behandelaren en als leidraad binnen de organisatie.
  2. Eenduidige aanpak en verslaglegging zorgt voor verminderde voorbereiding per sessie dus verminderde werkdruk, gemakkelijke overdracht en vloeiende interne cliënten communicatie. Na elke sessie kun een foto maken en deze uploaden in het rapportage systeem.
  3. Een cliënt komt vaak hooggespannen een sessie binnen en we weten allemaal dat mensen met hoge spanning minder goed kunnen mentaliseren. Een teveel aan verbale informatie wordt minder goed opgeslagen. Voelen en verbaliseren kan onder spanning afnemen of zelfs volledig blokkeren. Het inzetten van tekeningen of tekenen kan vertragen en spanning verlagend werken en zo het mentaliseren weer in gang zetten.
  4. Bovendien levert het gebruik van visuele praatplaten en sjablonen de cliënten een helder overzicht op aan de hand waarvan de sessie gemakkelijk gereproduceerd kan worden. Bovendien kan er aan de hand van de praatplaat of het ingevulde sjabloon gemakkelijker gecommuniceerd worden met derden over de inhoud van de sessies.
  5. Tevens beklijft informatie veel langer wanneer woord en beeld gecombineerd worden. Door een tastbaar onderdeel van de sessie mee naar huis te nemen wordt de brug van de sessie naar de praktijk bovendien kleiner en is de kans een stuk groter dat het geleerde een plek krijgt in de praktijk van het dagelijks leven van de cliënt.

 

Al met al, alleen maar voordelen,

Trouwens, leuk om je te verheugen: Teken je boodschap is bezig een boek te maken speciaal voor trainers, coaches en behandelaren, met heel veel super bruikbare sjablonen om direct in de praktijk mee aan de slag te kunnen!

Er zijn ook tekeningen die we juist absoluut niet in het boek plaatsen! Nieuwsgierig? klik dan hier!

Hoe kunnen we het nóg leuker en makkelijker maken?

Dus lieve therapeuten, maar ook behandelaren, coaches, persoonlijk begeleiders en mentoren, aan de tekenslag!!

Lees prachtige voorbeelden van hoe onze trainers en oud deelnemers het tekenen in de behandeling inzetten in de volgende blogs:
Wortels
De invloed van ruzie
Pleegzorg
Over de flap heenlopen
Sociale veiligheid
Teken in de behandelsetting

Tekenen in therapie en coaching

Een inspirerend verhaal, januari 

Een inspirerend verhaal is deze maand van Mariska van der Steege, Advies Verandering Projectleiding in het sociaal domein. Mariska verteld hoe ze het tekenen inzet bij de William Schrikker groep in haar werk voor pleegzorg.

Mariska schreef ons:

“Eind oktober volgde ik bij de training Teken je boodschap en ik merk dat het tekenen me steeds meer pakt. Ik verheug me ook op het boek dat binnenkort komt!

Vanochtend merkte ik heel directe wat tekeningen doen boven een lange tekst. Voor de William Schrikker Pleegzorg ben ik bezig een projectplan te maken over het verbeteren van de samenwerking tussen ouders en pleegouders. Nou ja, je kent het wel, een lap tekst met wat er allemaal moet gebeuren. In de projectgroep zit iemand namens alle betrokkenen, dus ook een ouder en twee pleegouders, en vanochtend had ik met hen een bijeenkomst. Om het gesprek wat op gang te brengen had ik twee flappen getekend over de huidige en de gewenste situatie. Daarmee probeerde ik het verhaal te verbeelden waarom we dit eigenlijk willen.

Het was zo’n mooie opmaat naar het gesprek wat toen ontstond, en waarin bijv. pleegouders en ouders beiden konden benoemen wat ze soms lastig met elkaar vinden. Opdrachtgever was erg tevreden, en ik dus ook! 🙂 Zie bijgaand de flappen, vind ik leuk om met je te delen (het oranje poppetje is het pleegkind). ”

 

Dank jewel Mariska voor het delen! Wij zijn gek op verhalen zoals deze! Wat een mooi helder voorbeeld ook weer! Hopelijk kunnen anderen hier volop inspiratie uit putten! 

Kijk  hier, hier en hier voor prachtig voorbeelden van hoe oud deelnemers het tekenen in de behandeling inzetten.

De Flap van de maand Januari

De Flap van de maand is deze maand gemaakt door Siyes Van der Ploeg, trainingsacteur bij Siyes Trainingsacteren. Siyes zette een post van haar flap op LinkedIn.

Gelukkig hebben wij dit geweldig inspirerende voorbeeld daar onderschept en om toelichting gevraagd!
Siyes schrijft op ons verzoek over haar flaps:

“Tijdens de workshops aan medewerkers van een thuiszorg organisatie merkten de trainer en ik dat het inventariseren van lastige situaties en leervragen veel teveel tijd in beslag nam. En dat door mijn geklieder het een onoverzichtelijke brij werd. De flap die ik maakte, zorgde er voor dat we bij aanvang al meer gefocust waren in onze vraagstelling en nodigde de deelnemers uit om kernachtig te zijn in hun omschrijvingen. Resultaat was veel meer overzicht en vooral ook sneller van “praten over” naar  “doen en ervaren” kunnen overstappen. De flap werd positief ontvangen omdat het veel duidelijkheid gaf (waar gaat het over vanmiddag) en door de afbeeldingen allerlei associaties opriep waardoor het makkelijker werd voor iedereen om met situaties te komen.

En door de post its kunnen we m elke keer weer gebruiken ;-)”
Dank jewel Siyes, voor het delen van jouw flaps! Wat ons betreft een perfect voorbeeld van hoe tekenen iets niet alleen leuker kan maken, maar ook effectiever, hoe het overzicht kan creëren, kan structureren, verduidelijken en versterken!
Gefeliciteerd! De Gouden marker komt naar je toe!
Lees prachtige voorbeelden van hoe onze trainers en oud deelnemers het tekenen in de behandeling inzetten in de volgende blogs:
Wortels
De invloed van ruzie
Pleegzorg
Over de flap heenlopen
Sociale veiligheid
Teken in de behandelsetting

Tekenen in therapie en coaching

Onze collega Lotte vertelt

Ik ben een BAM-mam. Zo heet dat tegenwoordig. Vroeger heette het een BOM- moeder. Bewust Ongehuwde Moeder. Ik ben zogenaamd een Bewust Alleenstaande Moeder. Ik besloot op mijn 37e om in mijn eentje een kindje te krijgen via de vrouwenkliniek verbonden aan het AMC te Amsterdam. Ik heb een rijk en warm netwerk en mijn dochter kan later haar donor ontmoeten als ze dat wil.

Dit was wat er gebeurde deze zomer waardoor ik prive ook zag wat voor impact tekenen kan hebben….

Op een mooie dag in de zomer van 2019 fiets ik met twee vijfjarige meisjes na school door het Vondelpark in Amsterdam. We gaan naar het zwembadje. Picknicken en afkoelen. Eva Charlie, mijn dochtertje, zit voor en haar vriendinnetje Fre zit achterop. Als ik Fre van de fiets til en vervolgens Eva Charlie vraagt Fre mij met grote ogen; “Lotte, waarom heeft Eva Charlie Donald Duck als papa?”

Ik zeg: “Wat zeg je Fre? Een Donald Duck papa?”

Fre: Ietwat ongeduldig: “Waarom heeft Eefje een Donald-papa?” Ze kijkt me serieus aan en veegt dan haar haren opzij. “Ooh.. zeg ik.. jij bedoelt een donor-papa..”

“Ja!,” zegt Fre

Mijn dochtertje Eva Charlie kijkt me ietwat hulpeloos en onmachtig aan: ik heb het proberen uit te leggen mam..

Op dat moment begrijp ik dat ik wat te tekenen heb. Ik maak een boekje voor mijn dochtertje; het proces uitgetekend van naar een kindje verlangen als alleenstaande vrouw en de gesprekken daarover met familie en vrienden als ook de stap naar de dokter in het ziekenhuis en het zwanger worden en een prachtige gezonde dochter krijgen. En zielsgelukkig met haar zijn.

Een paar dagen later is Fre bij ons spelen. Op een gegeven moment is het stil..Ik kijk om een hoekje van Eva Charlie haar kamertje en zie twee meisjes geconcentreerd boven een tekenschriftje.. Ze “lezen” samen heel serieus het boekje.

hieronder enkele bladzijden uit het boekje…

 

Nog andere mooie voorbeelden lezen van getekende processen en visuele samenvattingen? lees dan de volgende blogs:

Tips voor proces tekenen
Leerproces in beeld
Customer journey
Jeugdformaat in een notendop
Hoe wordt je een bewust alleenstaande moeder
De fabrieksplaat
Jaarverslag op tafel
Levensverhaal in de rechtszaal
Op de werkvloer

Lees prachtige voorbeelden van hoe onze trainers en oud deelnemers het tekenen in de behandeling inzetten in de volgende blogs:
Wortels
De invloed van ruzie
Pleegzorg
Over de flap heenlopen
Sociale veiligheid
Teken in de behandelsetting

Tekenen in therapie en coaching

Proces te tekenen:

In onze masterclass Proces tekenen maken we gebruik van het ‘broodrooster proces’ van Tom Wujac. Het is een simpele manier om de methode van proces tekenen uit te leggen. Het gaat erom dat je de stappen van een proces in beeld brengt. De een tekent het proces van broodroosteren in 1 plaatje, de ander in 10! Door met een team of door binnen organisaties verschillende processen in beeld te brengen wordt inzichtelijk welke stappen er zijn, maar ook hoe verschillende mensen dit proces beleven. Op Youtube kun je via de link https://www.youtube.com/watch?v=_vS_b7cJn2A een filmpje van hem bekijken waarin Tom Wujac dit proces beschrijft. In de onderstaande blog zal ik 5 voordelen bespreken van het proces tekenen.

 

1)          Een gezamenlijke visie

Procestekeningen ontstaan door alle betrokkenen aan hetzelfde proces de stappen, die er van A tot Z genomen worden, te laten tekenen. Het eerste dat opvalt is dat iedereen het proces en de stappen daarin, volledig anders beleefd! Door met elkaar op zoek te gaan naar een gezamenlijk chronologisch beeldverhaal creëer je een gezamenlijke visie. De stappen uit het proces zoom je in meer- of mindere mate in, ook hierin dienen de deelnemers een gezamenlijke keuze te maken.

 

2)          Het simplificeert complexe werkelijkheden

Door ingewikkelde processen in beeld te brengen worden ze automatisch ontdaan van onnodige details en daarmee verhelderd en versimpeld in concrete stappen uiteen gezet.

 

3)          Zichtbaarheid voor de organisatie

Door middel van procestekeningen krijgt de organisatie een helder beeld van de interne- en/ of externe processen. Je hoeft als manager of leidinggevende niet alles zelf helemaal van binnenuit te kennen, maar de verschillende stappen die in het proces bestaan worden op deze manier wel voor iedereen zichtbaar. Zo weet iedereen welke stap door wie gezet wordt.

 

4)          Leefwereld in beeld

Wanneer een proces van hogerhand beschreven wordt ontstaat er een ander beeld dan wanneer een proces van binnenuit getekend wordt. Door de methode van procestekenen in te zetten ontstaat er een beeld op de interne beleving van het proces. Welke stappen ziet het team? Hoe lang duren de stappen? Wie zet de stappen? Wie is er verantwoordelijk voor welk onderdeel van het proces? Alles komt aan bod..

 

5)          Mensen en samenwerking in beeld

Vaak worden processen heel taakgericht beschreven zoals in een flowchart, maar niet vanuit hierbij worden de mensen en de samenwerking volledig buitenbeeld gelaten. Een getekend proces geeft hier juist wel ruimte aan. Het uitgangspunt van de procestekening is namelijk juist de persoonlijke visie op de stappen die eenieder in het proces zet. Zo ontstaat er weliswaar een versimpelde- maar toch ook volledigere omschrijving van het proces.

De toekomstige organisatie organiseert zich horizontaal waarbij het verbinden van v/d ‘spelers’ in het proces juist zo belangrijk is. De methode van procestekenen sluit hier haarfijn op aan.

Al met al zijn er wat ons betreft veel belangrijke voordelen van proces tekenen!

 

Zin in een interessante opdracht? Teken met jouw (t)huisgenoten het proces van jullie ochtendritueel! Bekijk en bespreek vervolgens de overeenkomsten en verschillen die zichtbaar worden. Je zult onder de indruk zijn van wat er allemaal boven tafel komt wanneer je de stappen vanuit ieders perspectief onder elkaar legt!

 

Veel teken plezier!

 

N.b. Meer lezen over hoe je tekenen kunt inzetten in Therapie en coaching? Kijk dan hier!
Benieuwd waarom je tekenen in de behandelsetting zou moeten gebruiken? Kijk dan hier!

Meer blogs lezen die interessant zijn voor trainers? Kijk dan naar de blogs hieronder:
Communicatie tools
Waarom tekenen bij presentaties? 
Hoe kun je processen uittekenen?
Miscommunicatie, een voorbeeld
Tekenen in het onderwijs
Feedback geven of ophopen
Poppetjes tekenen
Valkuilen bij het maken van een visuele presentatie
Flap van het Disc model
Situationeel leidinggeven
Tekenmeters maken, hoe doe je dat?

Mooie voorbeelden van getekende processen en visuele samenvattingen? lees dan de volgende blogs:

Tips voor proces tekenen
Leerproces in beeld
Customer journey
Jeugdformaat in een notendop
Hoe wordt je een bewust alleenstaande moeder
De fabrieksplaat
Jaarverslag op tafel
Levensverhaal in de rechtszaal
Op de werkvloer
Tekenmeters maken

 

Menzis: blije klanten en blije medewerkers.

 

De Flap van de maand is dit keer voor Menzis medewerkers Arnold, Pepijn en Minne.
Wat we leuk vinden aan deze flap is dat hij is ontstaan uit een samenwerking. Bovendien is het door deze aanpak heel groot geworden, bijna de hele muur is er mee bedekt. Arnold, Pepijn en Minne hebben een intern proces gevisualiseerd. De zorgen van de klanten en de Menzis medewerkers staan op de linker flap centraal. Op de middelste flap staat de nieuwe aanpak en die moet leiden naar het doel. Het doel is op de derde flap in beeld gebracht: blije klanten en blije medewerkers.

Beste Arnold, Pepijn en Minne, dank jullie wel voor jullie inspiratie! Ook jullie zullen zo snel mogelijk een gouden marker van ons ontvangen! Zo kunnen jullie ook de toekomstige flaps een gouden afwerking geven!

 

Mooie voorbeelden van getekende processen en visuele samenvattingen? lees dan ook de volgende blogs:

Tips voor proces tekenen
Leerproces in beeld
Customer journey
Jeugdformaat in een notendop
Hoe wordt je een bewust alleenstaande moeder
De fabrieksplaat
Jaarverslag op tafel
Levensverhaal in de rechtszaal
Op de werkvloer
Tekenmeters maken

Inspirerend verhaal oktober 

Stichting Veilig Thuis vangt mensen op die te maken hebben (gehad) met Huiselijk geweld. In dit specifieke geval werkte een hulpverlener van Veilig Thuis samen met Intermetzo, gespecialiseerde Jeugdzorg op Maat.

Situatie: Een verzoek aan de rechtbank om een jonge vluchteling uit Syrië begeleiding en hulp te geven.

 

Tekenen met impact hielp hier om de reis van de minderjarige vluchteling in beeld te brengen. Hij ontvluchtte Syrië, reisde 4 maanden lang alleen, zonder familie, tot hij in Nederland aankwam. De hulpverlener heeft het verhaal aangehoord en in beeld gebracht. Het verzoek aan de rechter werd nu niet alleen verbaal gedaan, maar ook verbeeld, waardoor de ernst en noodzaak van de situatie inzichtelijk werd.

Zeggen dat iemand een vluchteling is, of echt zien welke reis iemand heeft moeten maken om tot hier te komen, is iets heel anders. Dat wordt nog zelden gedaan, maar is een enorm krachtig middel.

Resultaat: De begeleiding is toegekend.

Dagmar: “Ik heb zelf jarenlang gewerkt in de reclassering. En hoe mooi is het als je het op die manier inzet. Mensen horen 80 verhalen, maar als je er ineens een beeld bij hebt, dan wordt het echt anders.”

Dank je wel voor het delen van dit prachtige verhaal en jouw inspirerende manier om het tekenen in te zetten!

nb. de naam op de tekening is veranderd om het verhaal anoniem te houden.

 

 

Mooie voorbeelden van getekende processen en visuele samenvattingen? lees dan ook de volgende blogs:

Tips voor proces tekenen
Leerproces in beeld
Customer journey
Jeugdformaat in een notendop
Hoe wordt je een bewust alleenstaande moeder
De fabrieksplaat
Jaarverslag op tafel
Levensverhaal in de rechtszaal
Op de werkvloer

Lees prachtige voorbeelden van hoe onze trainers en oud deelnemers het tekenen in de behandeling inzetten in de volgende blogs:
Wortels
De invloed van ruzie
Pleegzorg
Over de flap heenlopen
Sociale veiligheid
Teken in de behandelsetting

Tekenen in therapie en coaching

De Flap van de maand oktober

De flap van de maand is dit keer voor Jessica Knopper van Interzorg. Vanuit haar managers functie heeft ze met behulp van deze prachtige tekening duidelijkheid gecreëerd over afspraken, taken en rollen binnen verschillende afdelingen.

Haar verhaal:

“Binnen onze organisatie was er nog veel onduidelijkheid over de verschillende rollen die eenieder heeft, binnen het leerproces van de leerling/stagiaire.

Om die rollen duidelijk te maken, is er niet gekozen om een heel verhaal te schrijven, maar om dit visueel te maken.”

 

Een tekening geeft in een overzicht een helder beeld van de geschetste situatie weer en op welk niveau in de organisatie diegene een rol speelt. De gekleurde ringen geven de samenwerking onderling weer.”

 

Jessica Knopper
Stichting Interzorg Noord-Nederland
Manager Leren en ontwikkelen

 

 

Mooie voorbeelden van getekende processen en visuele samenvattingen? lees dan ook de volgende blogs:

Tips voor proces tekenen
Leerproces in beeld
Customer journey
Jeugdformaat in een notendop
Hoe wordt je een bewust alleenstaande moeder
De fabrieksplaat
Jaarverslag op tafel
Levensverhaal in de rechtszaal
Op de werkvloer