Inspirerend verhaal oktober 

Stichting Veilig Thuis vangt mensen op die te maken hebben (gehad) met Huiselijk geweld. In dit specifieke geval werkte een hulpverlener van Veilig Thuis samen met Intermetzo, gespecialiseerde Jeugdzorg op Maat.

Situatie: Een verzoek aan de rechtbank om een jonge vluchteling uit Syrië begeleiding en hulp te geven.

 

Tekenen met impact hielp hier om de reis van de minderjarige vluchteling in beeld te brengen. Hij ontvluchtte Syrië, reisde 4 maanden lang alleen, zonder familie, tot hij in Nederland aankwam. De hulpverlener heeft het verhaal aangehoord en in beeld gebracht. Het verzoek aan de rechter werd nu niet alleen verbaal gedaan, maar ook verbeeld, waardoor de ernst en noodzaak van de situatie inzichtelijk werd.

Zeggen dat iemand een vluchteling is, of echt zien welke reis iemand heeft moeten maken om tot hier te komen, is iets heel anders. Dat wordt nog zelden gedaan, maar is een enorm krachtig middel.

Resultaat: De begeleiding is toegekend.

Dagmar: “Ik heb zelf jarenlang gewerkt in de reclassering. En hoe mooi is het als je het op die manier inzet. Mensen horen 80 verhalen, maar als je er ineens een beeld bij hebt, dan wordt het echt anders.”

Dank je wel voor het delen van dit prachtige verhaal en jouw inspirerende manier om het tekenen in te zetten!

nb. de naam op de tekening is veranderd om het verhaal anoniem te houden.

De Flap van de maand oktober

De flap van de maand is dit keer voor Jessica Knopper van Interzorg. Vanuit haar managers functie heeft ze met behulp van deze prachtige tekening duidelijkheid gecreëerd over afspraken, taken en rollen binnen verschillende afdelingen.

Haar verhaal:

“Binnen onze organisatie was er nog veel onduidelijkheid over de verschillende rollen die eenieder heeft, binnen het leerproces van de leerling/stagiaire.

Om die rollen duidelijk te maken, is er niet gekozen om een heel verhaal te schrijven, maar om dit visueel te maken.”

 

Een tekening geeft in een overzicht een helder beeld van de geschetste situatie weer en op welk niveau in de organisatie diegene een rol speelt. De gekleurde ringen geven de samenwerking onderling weer.”

 

Jessica Knopper
Stichting Interzorg Noord-Nederland
Manager Leren en ontwikkelen

‘De vijf’ van november

Eigenlijk weten we allemaal ondertussen wel dat tekenen van grote meerwaarde kan zijn bij presentaties, lessen en gesprekken. Tot mijn verbazing was er nog geen blog geschreven waarin de belangrijkste voordelen van tekenen bij een presentatie op een rijtje zijn gezet! Wel zo handig natuurlijk! We zijn ermee aan de slag gegaan en voilá!

  1. Een tekening geeft overzicht en biedt structuur

Een tekening kan structuur bieden aan bijvoorbeeld de opbouw van een presentatie maar ook aan de inhoud van een thema.
Onderzoek heeft aangetoond dat niet alleen datgene wat er getekend wordt, maar ook dat WAAR het getekend wordt in het geheugen wordt opgeslagen. Een plaatje kan door de overgrote meerderheid van de mensen in het geheugen worden opgeroepen (herinnert) en op die manier onthouden we dus gemakkelijker het overzicht van het geheel.

  1. Tekenen maakt een presentatie helder en ‘to the point’.

In een tekening is weinig ruimte voor veel onnodige details. Niet alleen omdat het maken hiervan veel tijd kost, maar ook omdat het simpelweg niet in een beeld past. Door te tekenen ontstaat een natuurlijke selectie tussen hoofd- en bijzaken.

  1. Informatie beklijft beter.

Zowel de linker- als de rechter hersenhelft worden geactiveerd door het combineren woord en beeld. Beide hersenhelften worden geprikkeld en betrokken om de informatie op een dieper niveau te verwerken. Dit betekend niet alleen dat het langer onthouden wordt, maar ook nog dat het op een dieper niveau begrepen of geïnterpreteerd kan worden.

  1. Tekenen prikkelt de aanwezigen.

Wanneer er bij een presentatie getekend wordt dan trek je automatisch aandacht. Deelnemers worden nieuwsgierig, raken geprikkeld en actief betrokken. Deelnemers die tekenen en actief met de stof aan de slag zijn hebben bovendien minder kans om afgeleid te raken van datgene waarmee ze bezig zijn.

  1. Tekenen laat de energie stijgen!

Tekenen is een speelse verfrissende manier van bezig zijn met anders soms saaie stof. Door te tekenen gaat zelfs droge stof leven, het krijgt letterlijk kleur. Deelnemers worden geactiveerd, ook een serieuze training krijgt een prettige, luchtige lading. Stof gaat niet het ene oor in en het andere oor uit, deelnemers worden door de beelden gegrepen. Of er nou om beelden gelachen wordt, of dat mensen er door ontroerd of anderszins geraakt raken, een visuele presentatie doet iets met de toehoorders!

Een voorbeeld van miscommunicatie

“HELP!!” dacht ik toen ik er achter kwam dat ik de verkeerde training voorbereid had en in plaats van 12 deelnemers, 32 deelnemers had.

Paniek!!! Het bleek dat ik mij volledig verkeerd had voorbereid. Niet een trainingsdag, maar een workshop; niet 12 maar 32 deelnemers. HELP!! Niet 12 maar 32 stiften en schriften! Rustig blijven, interne regie behouden, oplossing vinden….

Ik belde mijn vrouw en vroeg haar om met spoed 3 doosjes stiften en 3 schriften te brengen. Mijn vrouw leek mijn paniek niet helemaal te begrijpen dus ze checkte: “echt drie van die doosjes met stiften en echt drie schriften? “Ja, shit, ik heb de auto, hoe kun jij hier naartoe komen?” realiseerde ik mij ineens. Mijn vrouw stelde me gerust en gaf aan dat het wel goed kwam, ze ging wel ergens een auto lenen.

Ik was enigszins gerustgesteld: het zou goed komen. Ik ging terug naar de groep die inmiddels binnen druppelde en ik zei met een glimlach en enige humor: “Kennen jullie dat? Zo een dag waar alles mis gaat? DIE HEB IK VANDAAG!!” en legde de situatie uit. Gelukkig pakte de groep het goed op, ze lachten en we besloten om de workshop iets later te starten. En eigenlijk kwam dat de groep ook goed uit omdat er verwarring bleek over de begin tijd, waardoor de helft van de collega’s er nog niet was.

Ik wachtte buiten op mijn vrouw en was enorm opgelucht toen ik mijn vrouw en dochter aan zag komen rijden. Jeeehhhhhh!!! Blij en trots op haar heldendaad overhandigde mijn vrouw mij drie pakketjes met stiften en drie schriften. PANIEK….. ademen….interne regie…. oplossing….. Ik herhaal: drie pakketjes met stiften en drie pakketten schriften!!! Het werd me duidelijk dat mijn vrouw iets anders verstond onder een ‘doosje stiften’ dan ikzelf. Ik bedoelde 3 dozen stiften waarin in elke doos 10 kleine doosjes stiften zaten, 30 in totaal dus….

HAD IK HET MAAR GETEKEND!!

Wat een grove miscommunicatie en dat voor een communicatietrainer!! Een paar jaar geleden zou ik mezelf voor mijn kop slaan, gelukkig kan ik er inmiddels om lachen. Mijn vrouw en dochter hadden een half uur gereden met drie schriften en drie- in plaats van dertig pakketjes stiften! Ze beloofden zo snel mogelijk (een uur later) terug te zijn met de rest van het materiaal. Ik ging terug naar de groep.

“Ken je dat?” zei ik lachend: “Zo een dag waar ECHT ALLES MIS LOOPT, ongeacht wat je ook probeert?”. Gelukkig bleek de groep vergevingsgezind en herkende eenieder zich in mijn situatie. We roeiden met de riemen die we hadden en het werd een top workshop. Vol gelach, energie en ontspanning.

Deze stress…. dat was lang geleden!!

 

groetjes Dagmar

Hoe het brein geprikkeld wordt… 

Ook zo benieuwd waarom tekenen tijdens trainingen, gesprekken en presentaties zo goed werkt? Wij hebben het voor je uitgezocht!

Van alle zintuigen horen, proeven, voelen, ruiken en zien, is zien het meest effectief gebleken om te leren en te onthouden. 10% van wat er gezegd wordt, herinneren we ons 72 uur later nog. Wanneer er een combinatie is gemaakt van woord en beeld dan stijgt ons geheugen en wordt er 72 uur later nog 62% herinnert! Voor een trainer, coach of adviseur is dit natuurlijk erg waardevolle informatie! Om te begrijpen hoe dit nou in onze hersenen werkt hebben wij gericht gezocht naar uitleg in verschillende boeken, artikelen en keek ik meerdere filmpjes op youtube.

Hieronder een samenvatting van de gevonden antwoorden. 

Door te tekenen wordt de deelnemer op een verrassende manier aangesproken. Het brein van mensen is het meest ontspannen op de automatische piloot. Alles wat ‘gewoon’ en ‘gewend’ is kan onbewust verwerkt worden. Wanneer iets anders is dan anders, dan trekt het aandacht en verwerken we het in het bewuste deel van onze hersenen (de prefrontale cortex). De stof valt door tekeningen letterlijk meer op omdat het anders dan anders binnenkomt.

Bovendien is het zo dat deelnemers het leuk en spannend vinden om mee te kijken naar hoe een professional tekent: Wat zal het worden? Wat zal ze ermee bedoelen? Maar ook de flaps of templates die al thuis gemaakt zijn hebben een vergelijkbaar effect als de deelnemers de tijd krijgen om het beeld op zich in te laten werken. Op deze manier is het brein van de deelnemer geactiveerd nog voordat de trainer, docent, coach het woord neemt.

De hersenen gaan aan het werk en zoeken automatisch naar associaties in het lange termijn geheugen van de hersenen, dit maakt dat informatie beter blijft plakken.

Zelfs lelijk tekenen werkt, dit kan de hersenen en de deelnemers positief beïnvloeden. Lachen werkt verkwikkend, raden wat het moet voorstellen werkt activerend.

Interessant om te realiseren is dat onderzoek heeft aangetoond dat niet alleen wát er getekend is, maar ook wáár het getekend is onthouden wordt. Zo beklijven ook overzicht, volgorde, verbanden en verhoudingen die in beeld zijn gebracht beter dan enkel verbaal aangeboden informatie. Dit alles terwijl deelnemers nauwelijks het idee hebben een kluif taaie theoretische kennis toegediend te hebben gekregen. Zelfs wat saai leek komt dynamisch en kleurrijk over.

Zo werkt dat dus….wat doe jij om het brein van jouw deelnemers te prikkelen..?

 

 

Lea Raemaekers heeft een dynamische en ervaringsgerichte flap getekend. Haar flap van de maand september is eigenlijk alleen als filmpje te laten zien.

Deze geniale combinatie aan flappen en de manier waarop ze zijn gebruik kon niet anders dan winnen. Ondanks dat het filmpje van de flap van de maand dit keer voorzich spreekt, zal ik hieronder nog kort toelichten wat wij hier zo geniaal aan vinden.

  1. Out of the box
    Deze manier van flapgebruik is geheel buiten de gangbare kaders. Door deze inspirerende manier van gebruik worden de mogelijkheden van flapgebruik verrijkt. Processen op de grond uitleggen, levenslijnen in kaart brengen, systemen misschien… Kortom een verrijking die volop nieuwe mogelijkheden biedt.
  2.  Ervaringsgericht
    Bij deze manier van werken is het niet alleen het beeld dat spreekt, maar nog veel meer dan dat is het de ervaring. Je ziet dat het iets met je doet om over de tekeningen heen te bewegen en om een plek in te nemen op de flap. Op deze manier wordt behalve de verbale- en de visuele- ook de ervaringsgerichte informatieverwerking optimaal benut.
  3. Helder overzicht
    De indeling van de flap past goed bij de manier van toepassing. Je kunt gemakkelijk over het werk heenlopen omdat er groot en ruim getekend is. zo heb je niet het idee dat je iets over het hoofd ziet wanneer je erop staat.

Lieve Lea, heel veel dank voor het delen en natuurlijk gefeliciteerd!! Je hebt De Gouden marker dubbel en dwars verdient! Hij komt Zo snel mogelijk naar je toe!!

 

 

Een inspirerend verhaal September

Notulen worden zelden gelezen, beleidsstukken idem. Als je die nu eens in een andere vorm giet, of kracht bijzet door ze te tekenen. Wanneer je tekeningen bij de koffieautomaat of op de lunchtafel legt gaat het leven. Dan worden ze beter bekeken dan in een dik en droog verslag. Al die deskundigheid gaat verloren, en dat is zo zonde.

Bij een grote wooncorporatie hebben ze hiervoor een oplossing bedacht. Hun jaarverslag is in een tekening verwerkt en die hebben ze op de lunchtafels laten printen.

Doordat de medewerkers dagelijks deze kleurrijke tekeningen bekijken wordt hun aandacht automatisch betrokken. Het jaarverslag wordt zo bekend en medewerkers raken op een positieve manier betrokken bij het beleid.

Een ander mooi voorbeeld van creatief omgaan met de vaak droge informatie uit een jaarverslag komt  bij een gemeente vandaan. Daar hebben we een strategisch jaarplan uitgetekend en daarvan hebben we weer een vereenvoudigde versie van getekend om aan te sluiten bij de doelgroep. Die platen hebben ze uitgeprint en daarin hebben ze chocoladerepen verpakt die met kerst werden uitgedeeld. Zo is dezelfde informatie op de best passende manier aangeboden aan de doelgroep. Een jaarplan wordt niet door iedereen gelezen, maar als je het als pakpaper gebruikt…

De kernwaardes van je bedrijf, wanneer zie je die nou terug? Laat ze eens op mokken drukken of blocnotes, bijvoorbeeld.

 

Op Youtube is op dit gebied relatief weinig te vinden…

Wij zoeken natuurlijk met enige regelmaat het internet af en helaas zijn er niet veel inspirerende filmpjes op internet, maar er is wel iets. Hieronder onze top 5 inspirerende filmpjes over professioneel tekenen!

  1. Graham Shaw: How to draw to remember more.
    Wij verwijzen in onze trainingen vaker naar Graham Shaw. Hij heeft meerdere interessante filmpjes op youtube waarin hij onder meer laat zien hoe gemakkelijk het kan zijn om te tekenen. In dit filmpje gaat hij iets verder. Hij laat niet alleen zien hoe gemakkelijk het kan zijn, maar hij laat ook nog eens zien hoe ons brein werkt en hoe een tekening ervoor kan zorgen dat we niet alleen wat er getekend wordt onthouden, maar ook Waar het getekend wordt. Een leuk experiment waaraan je ook zelf kunt deelnemen, zorg dus dat je klaar zit met pen en papier wanneer je dit filmpje gaat kijken!
  2. Tom Wujac: Got a wicket problem? First tell me how you make toast!
    Tom Wujac laat in dit filmpje zien hoe hij ingewikkelde problemen aanpak aan de hand van tekeningen. Met een reeks tekeningen analyseert hij hoe mensen processen zien en belangrijker nog: hoe verschillende mensen ingewikkelde processen verschillend aanpakken. Zie jij het maken van een toastje als een plaatje? Of zijn er wat jou betreft eigenlijk 10 plaatjes nodig om het proces van toastjes maken in kaart te brengen?
  3. Verbal to Visual: Getting started with sketchnoting
    Verbal to Visual heeft meerdere filpjes en biedt ook (Engelstalige) online trainingen aan waarvan we er een aantal hebben gevolgd. Getting started with sketchnoting is het begin van alles wat hij aanbiedt. Het laat zien wat de basis is en kan een gratis simpele opfrissing zijn na het volgen van een van onze trainingen.
  4. Rachel Smith: Drawing in class
    Rachel Smith verteld als beelddenker in haar Ted talk over haar ervaring met tekenen in de klas. Ook verteld ze waarom het juist zo goed is om in de les visuele aantekeningen te maken. Zeker ook de moeite waard om nog eens terug te zien waarom het tekenen juist in de les ook zo waardevol kan zijn!
  5. Patty Dobrowolski: Draw your future
    Patty Dobrowolski verteld hoe het uittekenen van een ‘droom’ of visie ertoe kan bijdragen dat we deze ook daadwerkelijk kunnen concretiseren. Sterker nog, ze legt uit hoe belangrijk het is om ervoor te zorgen dat je als team, organisatie of bedrijf een gezamenlijke visie creëert en visualiseert.

 

En er is natuurlijk nog veel meer te vinden op Youtube en op Vimeo! Ken je onze filmpjes al? Op Vimeo en Youtube zijn wij als Teken je Boodschap te volgen!

Een inspirerend verhaal

 

Nadat we een training Teken je boodschap hadden gegeven kregen we onderstaande mail met super gave foto’s!

“Net als iedere trainer, ben ook jij vast dol op succesverhalen. So here it goes. 😉

Vrijdag geleerd, vandaag toegepast. Wat werkte het goed. Omdat ik zelf geen flapoverpapier thuis heb, was een goede voorbereiding essentieel. De programmaflap heb ik vanochtend voor start van de training getekend. Voor de flap van situationeel leidinggeven had ik de kleine kaartjes thuis al voorbereid en alleen het kader in de ochtend getekend. En omdat het zo lekker ging durfde ik het aan de flap over emotie/agressie ‘on the spot’ tijdens de uitleg te tekenen. Toen de groep even later bezig was in groepjes heb ik de kleurtjes erbij gepakt om hem wat mooier te maken. Terwijl ik aan het tekenen was kwam ik erachter dat ik helemaal niet goed had bedacht hoe ik de theorie in beeld kon brengen. De verschillen zijn dus niet heel duidelijk, daar moet ik voor een volgende training nog over nadenken hoe dat beter kan. Al doende leert men!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik heb vandaag dus heerlijk mijn grenzen verlegd, maar het allermooiste was dat een aantal deelnemers vroeg: “mag ik er nog even een foto van maken?” 

 Missie geslaagd! 

 Groetjes

Alexandra Maris”
 

Dit soort berichten geeft ons van Team Teken je boodschap zoveel voldoening! Dit is precies waar wij het voor doen! Heb jij ook een succesverhaal om met ons te delen?! Stuur het dan heel graag naar info@tekenjeboodschap.nl..

 

Dank jewel Alexandra Maris voor het delen van jouw werk! Jouw eerste meters zijn prachtig gemaakt!

 

Flap van de maand augustus

Herman Meeuwsen van Ordina maakte na het volgen van onze Teken je boodschap training onderstaande flap. Hij noemt het zijn ‘fabrieksplaat’.

 

Met collega’s van verschillende productlijnen was Herman in gesprek over issues in ‘de fabriek’ waar ze allemaal samenwerken aan software producten. Er was onduidelijkheid over wat ze nou allemaal verstonden onder ‘de fabriek’ en omdat Herman daar wel een beeld bij had heeft hij het voor zijn collega’s gevisualiseerd. Herman heeft intern veel complimenten gekregen omdat het met zijn tekening direct voor iedereen duidelijk was. Deze flap wint wat ons betreft ‘de flap van de maand prijs’ om verschillende redenen.

  1. De kadering in de vorm van een fabriek is wat ons betreft geweldig inventief. De vorm is direct de samenvatting van de tekening.
  2. Het overzicht, de tekening maakt in een oogopslag duidelijk wie of wat er direct binnen de fabriek valt en wie of wat er ook juist meer indirect betrokken is.
  3. De filtering van informatie is hier heel goed. Het beeld is volledig in die zin dat collega’s direct begrepen wat er bedoeld werd zodat de bestaande situatie verhelderd werd en zo het bestaande probleem was opgelost. Tegelijkertijd staat er niet te veel informatie op de flap waardoor het gehaal overzichtelijk blijft.
  4. De verhouding tussen beeld en tekst is heel goed. Het beeld heeft de overhand om het plaatje inzichtelijke te maken en tekst is alleen ter ondersteuning van het beeld gebruikt. Er is gebruik gemaakt van afkortingen die voor alle collega’s direct begrijpelijk zijn.
  5. Het kleurgebruik is bewust en summier, het leidt niet af van de gegeven informatie, maar toont wel aan wat hoofd- en bijzaak is.

Beste Herman,

Jij hebt met deze creatieve presentatie een gouden marker verdient! Zo kun je jouw ontwerpen nu van een gouden randje voorzien! Gefeliciteerd en heel veel tekenplezier. De Marker komt zo snel mogelijk naar je toe!