a
a

De Fabrieksplaat

Flap van de maand augustus

Herman Meeuwsen van Ordina maakte na het volgen van onze Teken je boodschap training onderstaande flap. Hij noemt het zijn ‘fabrieksplaat’.

 

Met collega’s van verschillende productlijnen was Herman in gesprek over issues in ‘de fabriek’ waar ze allemaal samenwerken aan software producten. Er was onduidelijkheid over wat ze nou allemaal verstonden onder ‘de fabriek’ en omdat Herman daar wel een beeld bij had heeft hij het voor zijn collega’s gevisualiseerd. Herman heeft intern veel complimenten gekregen omdat het met zijn tekening direct voor iedereen duidelijk was. Deze flap wint wat ons betreft ‘de flap van de maand prijs’ om verschillende redenen.

  1. De kadering in de vorm van een fabriek is wat ons betreft geweldig inventief. De vorm is direct de samenvatting van de tekening.
  2. Het overzicht, de tekening maakt in een oogopslag duidelijk wie of wat er direct binnen de fabriek valt en wie of wat er ook juist meer indirect betrokken is.
  3. De filtering van informatie is hier heel goed. Het beeld is volledig in die zin dat collega’s direct begrepen wat er bedoeld werd zodat de bestaande situatie verhelderd werd en zo het bestaande probleem was opgelost. Tegelijkertijd staat er niet te veel informatie op de flap waardoor het gehaal overzichtelijk blijft.
  4. De verhouding tussen beeld en tekst is heel goed. Het beeld heeft de overhand om het plaatje inzichtelijke te maken en tekst is alleen ter ondersteuning van het beeld gebruikt. Er is gebruik gemaakt van afkortingen die voor alle collega’s direct begrijpelijk zijn.
  5. Het kleurgebruik is bewust en summier, het leidt niet af van de gegeven informatie, maar toont wel aan wat hoofd- en bijzaak is.

Beste Herman,

Jij hebt met deze creatieve presentatie een gouden marker verdient! Zo kun je jouw ontwerpen nu van een gouden randje voorzien! Gefeliciteerd en heel veel tekenplezier. De Marker komt zo snel mogelijk naar je toe!

 

 

Mooie voorbeelden van getekende processen en visuele samenvattingen? lees dan ook de volgende blogs:

Tips voor proces tekenen
Leerproces in beeld
Customer journey
Jeugdformaat in een notendop
Hoe wordt je een bewust alleenstaande moeder
De fabrieksplaat
Jaarverslag op tafel
Levensverhaal in de rechtszaal
Op de werkvloer
Tekenmeters maken, hoe doe je dat?

Ontdek de kracht van visueel communiceren met Teken je boodschap 

Door gebruik te maken van eenvoudige, sprekende tekeningen, kun je jouw boodschap op een effectieve manier overbrengen. Zakelijk tekenen, ook wel bekend als visueel communiceren, is een methode die steeds populairder wordt.

Teken je Boodschap biedt workshops en trainingen zakelijk tekenen aan om je te leren hoe je met slechts één afbeelding meer kunt zeggen dan met duizend woorden. Wil je graag eerst weten of deze methode iets voor jou is? Schrijf je dan in voor onze gratis mini-cursus zakelijk tekenen en ontdek de basis van zakelijk tekenen gratis.