Een Customer Journey

Tijdens een training Teken je boodschap voor Ordina maakte Guido Boogert een prachige tekening die we niet voor onszelf kunnen houden! Guido is IT-er en hij heeft met de onderstaande flap het complexe proces van parkeren op Schiphol in kaart gebracht.

Op deze flap is aan de bovenkant van de streep te zien hoe een reiziger vanuit huis naar Schiphol gaat; met zijn gekochte kaartje incheckt en de auto parkeert; hoe hij vervolgens op reis gaat en weer terug komt; betaald bij de parkeerautomaat én hoe hij vervolgens door de slagboom weer naar huis toe rijdt. Aan de onderkant van de streep zijn alle onderliggende IT processen te zien die er tegelijkertijd gaande zijn.

Wat ik hier vooral zo mooi vindt is dat ik als leek in een beeld leerde zien hoeveel complexe IT processen er schuil gaan achter iets wat aan de oppervlakte zo simpel lijkt: parkeren.

Deze flap heeft om een aantal redenen gewonnen. Ik wil iets zeggen over:

  • Filteren
  • Structuur en verhouding
  • Afbeeldingen
  • Kleurgebruik
  • Afwerking

Filteren
Ikzelf heb als trainer absoluut geen kaas gegeten van de processen die zich achter de schermen op Schiphol afspelen. De termen die gebruikt zijn, zijn IT jargon, een leek hoeft die termen niet te begrijpen. De afbeelding is gemaakt om aan een leek uit te leggen hoeveel stappen er achter de schermen genomen moeten worden. De stappen zijn niet tot in detail uitgewerkt, maar ze zijn geclusterd. Er is hier heel knap gefilterd, geen details, maar wel duidelijke stappen!

Structuur en verhouding
Aan de hand van deze tekening kan mij heel gestructureerd worden uitgelegd wat er allemaal gedaan moet worden. Er is gebruik gemaakt van een heldere chronologische opbouw op een lijn. Onder deze lijn zijn de stappen gezet die normaal gesproken voor de klant niet zichtbaar zijn. Door deze twee te combineren ontstaat een ideale overzichtelijke uitleg van een complex proces.

Afbeeldingen
De afbeeldingen boven de lijn zijn sprekend, duidelijk en herkenbaar. Het is een overzichtelijke proces weergave van een complex IT programma. Door het overzichtelijk en klein te houden wek je interesse bij de ander. Als specialist ben je geneigd om te veel in de details te treden en zo de aandacht te verliezen. Guido heeft zowel de leek als de specialistische collegae weten aan te spreken.

Kleurgebruik
Er is alleen kleur gebruikt bij de meest relevante symbolen in het proces. De essentie van het verhaal ligt bij het parkeren. Er is er daarom voor gekozen om de nadruk te leggen op de slagbomen, het betaalproces en de parkeerplaats. Helder!

Afwerking
De afwerking van deze flap is hartstikke professioneel. Lijnen zijn gesloten, plaatjes zijn simpel maar sprekend en daarom gemakkelijk netjes zonder te veel afleidende details weergegeven.

Guido, dank je wel voor jouw inspiratie! Ook jij zult zo snel mogelijk een gouden marker van ons ontvangen!

 

 

Mooie voorbeelden van getekende processen en visuele samenvattingen? lees dan ook de volgende blogs:

Tips voor proces tekenen
Leerproces in beeld
Customer journey
Jeugdformaat in een notendop
Hoe wordt je een bewust alleenstaande moeder
De fabrieksplaat
Jaarverslag op tafel
Levensverhaal in de rechtszaal
Op de werkvloer
Tekenmeters maken, hoe doe je dat?

Ontdek de kracht van visueel communiceren met Teken je boodschap

Door gebruik te maken van eenvoudige, sprekende tekeningen, kun je jouw boodschap op een effectieve manier overbrengen. Zakelijk tekenen, ook wel bekend als visueel communiceren, is een methode die steeds populairder wordt.

Teken je Boodschap biedt workshops en trainingen zakelijk tekenen aan om je te leren hoe je met slechts één afbeelding meer kunt zeggen dan met duizend woorden. Wil je graag eerst weten of deze methode iets voor jou is? Schrijf je dan in voor onze gratis mini-cursus zakelijk tekenen en ontdek de basis van zakelijk tekenen gratis.