‘De vijf’ van november

Eigenlijk weten we allemaal ondertussen wel dat tekenen van grote meerwaarde kan zijn bij presentaties, lessen en gesprekken. Tot mijn verbazing was er nog geen blog geschreven waarin de belangrijkste voordelen van tekenen bij een presentatie op een rijtje zijn gezet! Wel zo handig natuurlijk! We zijn ermee aan de slag gegaan en voilá!

  1. Een tekening geeft overzicht en biedt structuur

Een tekening kan structuur bieden aan bijvoorbeeld de opbouw van een presentatie maar ook aan de inhoud van een thema.
Onderzoek heeft aangetoond dat niet alleen datgene wat er getekend wordt, maar ook dat WAAR het getekend wordt in het geheugen wordt opgeslagen. Een plaatje kan door de overgrote meerderheid van de mensen in het geheugen worden opgeroepen (herinnert) en op die manier onthouden we dus gemakkelijker het overzicht van het geheel.

  1. Tekenen maakt een presentatie helder en ‘to the point’.

In een tekening is weinig ruimte voor veel onnodige details. Niet alleen omdat het maken hiervan veel tijd kost, maar ook omdat het simpelweg niet in een beeld past. Door te tekenen ontstaat een natuurlijke selectie tussen hoofd- en bijzaken.

  1. Informatie beklijft beter.

Zowel de linker- als de rechter hersenhelft worden geactiveerd door het combineren woord en beeld. Beide hersenhelften worden geprikkeld en betrokken om de informatie op een dieper niveau te verwerken. Dit betekend niet alleen dat het langer onthouden wordt, maar ook nog dat het op een dieper niveau begrepen of geïnterpreteerd kan worden.

  1. Tekenen prikkelt de aanwezigen.

Wanneer er bij een presentatie getekend wordt dan trek je automatisch aandacht. Deelnemers worden nieuwsgierig, raken geprikkeld en actief betrokken. Deelnemers die tekenen en actief met de stof aan de slag zijn hebben bovendien minder kans om afgeleid te raken van datgene waarmee ze bezig zijn.

  1. Tekenen laat de energie stijgen!

Tekenen is een speelse verfrissende manier van bezig zijn met anders soms saaie stof. Door te tekenen gaat zelfs droge stof leven, het krijgt letterlijk kleur. Deelnemers worden geactiveerd, ook een serieuze training krijgt een prettige, luchtige lading. Stof gaat niet het ene oor in en het andere oor uit, deelnemers worden door de beelden gegrepen. Of er nou om beelden gelachen wordt, of dat mensen er door ontroerd of anderszins geraakt raken, een visuele presentatie doet iets met de toehoorders!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *