Vijf redenen om te tekenen in het onderwijs.

Behalve dat het tekenen het onderwijs leuk en aantrekkelijk kan maken, zijn zoveel meer redenen om te tekenen in het onderwijs. In deze blog zal ik daarvan een aantal redenen verder uitlichten.

  1. Een tekening biedt structuur voor docenten en leerlingen.

Een tekening kan werken als een kapstok waaraan nieuwe kennis kan worden opgehangen. Zo kan een tekening structuur bieden aan bijvoorbeeld de opbouw van de les, maar ook aan de inhoud van een bepaald thema.

  1. Tekenen maakt de les helder en ‘to the point’.

In een tekening is weinig ruimte voor veel onnodige details. Niet alleen omdat het maken hiervan veel tijd kost, maar ook omdat het simpelweg niet in een beeld past. Alleen datgene wat ertoe doet (dat wat de docent wil overbrengen of dat wat de leerling eruit pikt) komt zo in beeld. Zeker wanneer er ‘on the spot’ dus in de les zelf getekend wordt gaat deze selectie heel automatisch. Hierdoor ontstaat een natuurlijke selectie tussen hoofd en bijzaken. Een docent krijgt zo bovendien een helder beeld van de kennis van de student (is het beeld van de student volledig of juist over-volledig?).

  1. Tekenen geeft overzicht.

Stel: een geschiedenisleraar zegt: maak eens een grote plaat van ‘De Arabische Lente’ met daarop wat er allemaal gebeurd is. De studenten worden hierdoor gedwongen om actief met de geleerde informatie aan de slag te gaan en een (chrono-) logisch overzicht te creëren van datgene wat ze geleerd hebben. Onderzoek heeft bovendien aangetoond dat niet alleen datgene wat er getekend wordt, maar ook dat WAAR het getekend wordt in het geheugen wordt opgeslagen. Een plaatje kan door de overgrote meerderheid van de mensen in het geheugen worden opgeroepen en op die manier onthouden we dus gemakkelijker het overzicht van het geheel.

  1. Informatie beklijft beter.

Dat informatie beter beklijft heeft verschillende redenen waarvan ik er enkele zal beschrijven.

  • Zowel de linker- als de rechter hersenhelft worden geactiveerd door het combineren woord en beeld. Beide hersenhelften worden geprikkeld en betrokken om de informatie te verwerken.
  • Verschillende mensen hebben een verschillende leerstijlen die worden bepaald door, zoals de NLP dat beschrijft, aangeboren voorkeursmodaliteiten. Modaliteiten zeggen iets over de manier waarop informatie gefilterd, verwerkt- en opgeslagen wordt. Er worden 5 basis modaliteiten onderscheiden: visueel (beeld), auditief (geluid), kinesthetisch (gevoel), olfactorisch (reuk) en gustatief (smaak). Bij leren in de klas zijn er drie modaliteiten extra van belang: visueel, auditief en kinesthetisch. Door informatie zowel verbaal als visueel aan te bieden spreek je dus al twee belangrijke modaliteiten aan die elkaar versterken. Laat je een leerling vervolgens ook nog zelf tekenen, dan betrekt hij hier ook nog de derde belangrijke modaliteit: informatie ook nog kinesthetisch (via beweging en het gevoel) verwerkt en opgeslagen.
  • De leerling die verbale nieuwe informatie van een docent omzet in een eigen beeld koppelt nieuwe informatie aan al bekende beelden. Die koppeling van nieuw aan bekend werkt als een brug naar het lange termijn geheugen, waardoor de nieuwe informatie gemakkelijker beklijft.
  1. Tekenen prikkelt de leerling.

Een leraar die tekent trekt de aandacht, leerlingen worden nieuwsgierig, raken geprikkeld en actief betrokken. Leerlingen die tekenen en actief met de stof aan de slag zijn hebben ook minder kans om afgeleid te raken van datgene waarmee ze bezig zijn. Bovendien is het tekenen een speelse verfrissende manier van bezig zijn met anders soms saaie stof. Droge stof gaat leven, krijgt kleur en er ontstaat direct een beeld.

Inspirerend verhaal Juli 

Deze tekening heeft Sabine Kracht van het Veilig Verder Team gemaakt voor een gezin waarbij vader en moeder een (mogelijke) licht verstandelijke beperking hebben. Een tekening kan duidelijkheid en structuur bieden iets wat voor mensen die met een verstandelijke beperking in verhoogd spanningsvolle situaties verkeren, eigenlijk een must is. Sabine Kracht deelt haar verhaal met ons:

“Het gezin bestaat uit vader, moeder en hun twee kinderen. Ouders hebben regelmatig ruzie met elkaar, waarbij de emoties en de spanningen hoog oplopen.  Moeder wil dan dat vader de woning verlaat maar vader weigert te gaan. Omdat moeder niet goed weet wat zij dan moet doen, belt zij de politie. Omdat er al meerdere malen naar de politie is gebeld door moeder, waarbij er ook meldingen zijn geweest dat vader en moeder geweld naar elkaar hadden gebruikt, zijn wij als Veilig Verder Team gaan kijken wat het netwerk van ouders, binnen dit gezin kan beteken als de spanningen hoog oplopen.
Omdat ouders niet goed konden bedenken wat zij anders kunnen doen dan de politie bellen heb ik een plan uitgetekend voor als er ondanks dat zij erg hun best doen om geen ruzie te maken, toch ruzie komt.


Deze tekening heeft ouders goed geholpen. Als er nu toch ruzie komt, gaat een van de twee even weg en belt dan met iemand uit hun netwerk om te kunnen ontladen, zodat de kinderen geen last meer hebben van de ruzies en de politie niet meer gebeld hoeft te worden.”

 

Dank jewel Sabine, ik denk dat je met deze casus super mooi illustreert hoe waardevol een tekening in de hulpverlening kan zijn!

 

 

Ik heb meer dan tien jaar werkervaring als beeldend therapeute met verschillende doelgroepen binnen de GGZ. Deze ervaring gebruik ik (Julia Vriends) in de trainingen die ik vanuit Teken je boodschap geef. Vanuit mijn perspectief beschrijf ik hieronder vijf belangrijke redenen om tekenen tijdens therapie en coaching te in te zetten.

  1. Overzicht

Met behulp van tekeningen vanuit helikopterperspectief, levenslijnen en schematische weergaven kan je een cliënt helpen even wat meer afstand te nemen van een situatie of gebeurtenis. Dit kan handig zijn wanneer een cliënt bijvoorbeeld overspoeld is door emotie. Afstand geeft overzicht dat maakt dat je samen met de client kunt kijken naar het probleem. Het plaatst dingen in perspectief, Je zit er even niet meer midden in, dat op haar beurt geeft vaak weer rust en houvast.

  1. Inzicht

Zoals je met behulp van tekenopdrachten afstand kunt creëren, zo kun je ook inzicht vergroten. Je kunt levenslijnen inzoomen: “Oké, wanneer precies in jouw jeugd heb jij die heftige situatie meegemaakt? Welk moment aan die heftige situatie was het moeilijkste? Wat waren jouw gedachten, jouw gevoelens en jouw gedrag op het moment dat het gebeurde?”. Deze manier van werken is heel therapeutisch en ik heb het veel gedaan bij traumaverwerking na bijvoorbeeld misbruik of oorlog… elke keer inzoomen, inzoomen en inzoomen om de controle terug te pakken (te leren blijven kijken ipv weg te vluchten voor de gedachte) en om zo de scherpste randjes eraf te halen.

Je kunt ook inzoomen op emoties. “Als je boosheid voelt, hoe ziet dat er dan uit bij jou (jouw boosheid is anders dan die van mij) en hoe ziet jouw moeder jouw boosheid?! Je kunt boosheid een kleur geven, een structuur, een ritme een bepaalde druk, een materiaal, een grootte. Is de boosheid die jij zegt te voelen in jouw buik, rond of scherp? Heeft het een kleur? Beweegt jouw boosheid? Is hij licht of zwaar?” Door de boosheid een vorm te geven wordt het concreet, kan de cliënt zich serieus genomen en ook gezien voelen. Dit soort opdrachten zijn overigens niet alleen voor kinderen! Ouders of volwassenen kunnen er zeker ook mee uit de voeten. Ik heb als beeldend therapeute weleens een vader op vergelijkbare manier gevraagd om zijn boosheid in beeld te brengen omdat ik wist dat zijn zoon het zag als iets heel groots en angstaanjagends. Door de twee verschillende beelden die ontstonden naast elkaar te leggen en met vader en zoon te bespreken ontstond er inzicht en een mooi gesprek.

 

  1. Vooruitblik

We weten allemaal dat het enorm kan helpen om een duidelijk beeld te hebben van doelen. Door een tekening of collage te maken van waar iemand uiteindelijk naartoe wil wordt nog veel helderder welke aspecten er dan allemaal moeten veranderen. Bovendien helpt het om te focussen op iets wat positief is. Hoe meer een positief geformuleerd doel leeft, hoe meer het motiveert. Wil je hier meer over weten? Kijk voor meer inspiratie over dit onderwerp een Youtube filmpje van Patti Dobrowolski bijvoorbeeld: Drawing Solutions How Visual Goal Setting Will Change Your Life

 

  1. Verhelderd situaties, stappen en fases

Met storytelling, levenslijnen of levensverhalen in beeld, breng je duidelijkheid aan in de volgorde van gebeurtenissen. Ook worden situaties terug op hun plek gezet. Iets heeft nog steeds invloed, maar het is wel al voorbij. Het hoort feitelijk daar!

Maar ook: “Maak alle twee eens een stripverhaal van de ochtend zoals jullie die beleefd hebben? Ik ben benieuwd wat nou maakte dat de spanning zo plotseling zo snel opliep?
Op zo een striptekening kun je bijvoorbeeld al zien dat moeder terwijl ze nog in bed lag al haar werk mail checkte en direct gestrest opstond. Zoonlief was eigenlijk al boos omdat moeder zijn broodtrommel niet had klaargezet (zoals wel was afgesproken) en toen vervolgens het kleine zusje de pindakaaspot op de grond liet vallen begon eerst haar broer te gillen, vervolgens moeder tegen zoon en direct daarom zoon tegen moeder. “Aha… dus er gebeurd veel aan alle twee de kanten?!” Zo een manier van werken kan wederzijds begrip vergroten en het kan duidelijk maken welke afspraken en moeten worden gemaakt om vergelijkbare situaties in de toekomst te voorkomen.

Door gebeurtenissen en processen in een patroon te plaatsen, wordt het patroon voor de cliënt ineens heel zichtbaar en je kan in de tekening aangeven waar de mogelijkheden tot verandering zitten, zodat het patroon doorbroken wordt.

 

  1. Visueel verslag

Door de client na afloop van de sessie de tekening mee te geven, of door er een foto van te laten maken, geef je een soort notulen mee. De tekening kan thuis een handvat zijn in het gesprek van de cliënt met een andere betrokkene zoals ouders die graag willen weten wat er besproken is.

Bovendien kan het herhaaldelijk terugkijken naar de tekening de impact van de sessie vergroten doordat de client op die manier beter op zich in kan laten werken wat er gezegd en gedaan is. Ook kan het werken om de client de opdracht te even om de tekening terug te kijken vlak voordat de volgende sessie is. Hoe vaak komt het niet voor dat een cliënt geen idee meer heeft waarover hij of zij het de vorige keer gehad heeft? Door de cliënt terug te laten kijken kun je direct verder waar je gebleven was.

Deze maand is de Flap van de maand gemaakt door Mascha Meulenbroek van BrabantZorg.

Masha maakte tijdens een in company training Teken je boodschap een interactieve flap over de ‘laagjes poep theorette’. Voordat ik verder in ga op waarom deze flap wat ons betreft gewonnen heeft, lijk me dat de titel wat extra uitleg behoeft. Een zelf verzonnen theorie wordt op de afdeling van Mascha een ‘theorette’ genoemd. De laagjes poep theorette is een zelf verzonnen theorie over hoe onuitgesproken kleine irritaties zich kunnen ‘op-hopen’ om uiteindelijk een grote explosie te veroorzaken waarbij alle oude ‘shit’ weer boven komt. De enige manier om deze ‘ophoping’ te voorkomen is door middel van een regelmatige schoonmaak in de vorm van gesprek.


Creatieve opbouw

Deze flap doet denken aan een computerspel. Het is volledig out of the box, super dynamisch. De bloemetjes, vraagtekens, uitroeptekens en kruizen die in de gesprekswolkjes zijn weergegeven, symboliseren verschillende gesprekken die na elkaar plaatsvinden. Met Prittbuddy werden deze symbolen tijdens de presentatie om beurten opgeplakt. De opeenstapeling aan ‘onuitgesproken poep’ is in een ‘gedachten wolkje’ weergegeven omdat hierover in het voorbeeld niet gesproken werd. De tekening van de ontploffing met alle ‘oude shit’ die bovenkwam werd pas opgeplakt toen de poep niet meer in de gedachtenwolk paste. Zo is de ‘laagjes poep theorette’ dus volledig chronologisch aan het publiek uitgelegd. Hierop werd aan ons als publiek gevraagd wat een minder schadelijke oplossing zou kunnen zijn om de uitbarsting te voorkomen. De andere oplossing om de overvolle gedachtenwolk te legen was die van het gesprek, deze is gesymboliseerd als emmer en bezem om duidelijk te maken dat gesprek ‘opschoont’. Deze positieve oplossing werd als aller laatste geplakt.

Interactie
Doordat de flap niet af is, maar tijdens de presentatie wordt ingevuld, wordt de aandacht van het publiek vastgehouden. De trainer (in dit geval) is actief, de presentatie interactief, de toeschouwer blijft zo betrokken en alert.

Afwerking
Doordat er gewerkt is met Prittbuddy kan de flap in de ruimte blijven hangen en keer op keer worden hergebruikt. Alleen de thermometer die laat zien wanneer de maat vol is, vraagt nog om een andere manier van inkleuren. Misschien kan deze gewoon worden weggelaten omdat het vollopen van het gedachtewolkje al helder genoeg is?

Verhouding tekst en beeld
Er is in deze presentatie, behalve in de titel, alleen tekst gebruikt voor de ‘oude koeien die uit de sloot werden gehaald’. Omdat je in een tekening minder gemakkelijk op een simpele manier weergeeft dat iets gaat om het verleden, waren woorden hier wel echt van toegevoegde waarde. Omdat de presentatie verder volledig verbaal is begeleid zijn er eigenlijk verder nergens woorden nodig.

Kleur gebruik
In de basis van de flap is weinig tot geen kleur gebruikt. De poppetjes met gespreks- en gedachte wolkjes zijn in feite heel clean. De kleur zit hem in de accenten die later worden toegevoegd. De presentatie geeft kleur!

Beste Mascha,

Jij hebt met deze creatieve presentatie een gouden marker verdient! Zo kun je jouw ontwerpen nu van een gouden randje voorzien! Gefeliciteerd en heel veel tekenplezier. De Marker komt zo snel mogelijk naar je toe!

Een inspirerend verhaal juni

 

Deze maand laat Sabine Kragt van het ‘Veilig Verder Team’ uit Den Haag ons zien hoe ze tekeningen gebruikt in haar werk met gezinnen.

Sabine verteld: ‘Ik was vanuit het Veilig Verder Team betrokken bij een Vietnamees gezin. Ik was maatschappelijk werker van vader. Hij en moeder hadden veel ruzies waar de kinderen bij waren. De kinderen hadden in hun “ drie huizen’’ tekening aangegeven veel last te hebben van de ruzies tussen papa en mama. Toen vader zich realiseerde hoeveel last de kinderen van de ruzies ondervonden reageerde vader erg emotioneel. Hij vond het naar om te horen dat de kinderen er zoveel last van hadden.

Ik ben na de presentatie van de kinderen individueel met vader aan de slag gegaan. Ik merkte dat hij tijdens onze gesprekken de verhalen van de kinderen vergat en eigenlijk een ander standpunt had ingenomen. Hij vond dat het erbij hoort dat ouders ruzie maken, dat de kinderen eigenlijk een beetje hadden overdreven en dat ze als gezin geen hulp nodig hadden. Ik heb toen de verhalen van de kinderen verwerkt in de tekening. De kinderen merkten dat de ouders elkaar negeerden en ze konden daarvan slecht slapen.


Hierna heb ik de invloed op de kinderen getekend; het staat hun ontwikkeling in de weg en op latere leeftijd kunnen zij problemen krijgen met het aangaan van vriendschappen en relaties.
Daarna heb ik getekend wat het Veilig Verder Team voor ouders kan betekenen en wat ons doel is. Met hulpverlening en met het netwerk van ouders kunnen we er samen voor zorgen dat de boom ( hun veilige thuishaven) geworteld blijft staan. Ook tekende ik dat de wortels soms hulp nodig hebben om te kunnen groeien en ontwikkelen. Vader was zich na het zien van deze tekening weer bewust van het feit dat hij én moeder samen hulp nodig hadden. Hij is de rest van het traject als een betrokken vader bij ons aan tafel verschenen.’

 

Dank je wel Sabine, echt mooi en inspirerend om jouw voorbeeld te mogen gebruiken! Tekenen confronteert, verhelderd en vat de situatie heel concreet samen. Door te visualiseren drong de realiteit tot vader door en kwam hij vanuit eigen motivatie in beweging, prachtig!

 

Jeugdformaat in een notendop

De flap van de maand is dit keer gemaakt door Karin Toet van Jeugdformaat. Karin maakte een catchy samenvatting van waar Jeugdformaat voor staat en wat Jeugdformaat allemaal doet. Wij waren om verschillende redenen onder de indruk van deze flap. Hieronder zal ik onze beredenering verder toe spitsen.

Titel
Een duidelijk centrum van mensen, die met elkaar verbonden zijn door een banner met de heldere titel ‘Jeugdformaat!!!’. Direct is duidelijk dat het in deze tekening gaat om de medewerkers die samen Stichting Jeugdformaat vormen. De titel is hierdoor niet alleen goed ‘dekkend’ maar de manier waarop deze is gepositioneerd is nog eens een goede aanvulling hierop.

Opbouw
In het geval van deze tekening is vooral de opbouw aantrekkelijk. Het geheel ziet er feestelijk uit, de afbeeldingen lijken als vuurwerk rondom het centrum te schitteren. Er is veel te zien op deze tekening en toch is het niet onrustig. Dit maakt dat je graag langer kijkt om te zien wat er allemaal is weergegeven. Een aantal aspecten zorgen voor de rust in dit beeld. Zo is er gekozen voor voldoende witruimte tussen de verschillende onderdelen om het geheel overzichtelijk te houden.

Kleur en structuur
Zoals ik net al schreef: wanneer er zoveel op papier staat is het moeilijk om de rust te bewaren en zo het beeld aantrekkelijk te houden. De kans op chaos is groot. Het is in een volle tekening extra belangrijk om bewust om te gaan met kleurgebruik. In deze tekening is summier kleur gebruikt. Sommige beelden hebben alleen een gekleurd schaduwrandje om het onderdeel te accentueren. Een andere rustige manier om onderdelen van de tekening extra aandacht te geven zonder meer kleur toe te voegen, is door ze te vullen met structuur zoals streepjes of stipjes. Hier kun je bij de poppetjes zien hoe van deze manier van accentueren gebruik is gemaakt. Zo is toch duidelijk dat de poppetjes echt allemaal een eigen karakter hebben, zonder dat het in het centrum van de tekening te bont en de druk wordt.

Afwerking
Nog een reden waarom het geheel erg prettig is om naar te kijken is de afwerking. Er is duidelijk met aandacht aan dit beeld gewerkt. Er is bijzonder netjes getekend. Alle vormen zijn gesloten, streepjes zijn recht en stippen en accenten zijn zelfs netjes verdeeld. Ook aan de manieren waarop is gekleurd en schaduw is aangebracht zijn netjes te noemen. Zelfs de woorden die zijn gekoppeld aan de symbolen zijn mooi opgetekend. De zorg waarmee dit allemaal is neergezet maakt dat het geheel een ‘strakke’ professionele uitstraling krijgt.

Verhouding tekst & beeld
De aandacht op deze flap gaat duidelijk uit naar het beeldende deel. De woorden zijn er alleen ter ondersteuning van het visuele. Het is knap dat er enorm selectief is geweest met het kiezen van de woorden. Elk beeld heeft een of maximaal twee woorden. Dat woord of die woorden lijken precies de lading van het beeld te dekken, samen vormen beelden en woorden een waterdicht, voor iedereen begrijpelijk, symbool.

Beste Karin,
Jij hebt met deze prachtige presentatie een gouden marker verdient! Zo kun je jouw ontwerpen nu van een gouden randje voorzien! Gefeliciteerd en heel veel tekenplezier. De Marker komt zo snel mogelijk naar je toe!

Vijf tips voor het kiezen van een poppetje

Poppetjes, poppetje poppetjes…. zoveel voorbeelden op Google, op Pinterest en op andere zoek- en verzamel sites! Zoveel mensen zoveel voorbeelden zo lijkt het bijna. Maar wat is handig? Wanneer kies je wat? We geven je graag vijf tips:

1. Ga voor snel

Kies een poppetje zonder te veel detail. Zorg dat je het snel kunt tekenen zodat je er flexibel mee aan de slag kunt. Je wilt het poppetje het liefst niet alleen in voorbereidingen, maar zeker ook ‘on the spot’ kunnen gebruiken. Wanneer je live tekent moet je niet te lang bezig zijn en daarmee het risico lopen de aandacht voor jouw groep of gesprekspartner(s) te verliezen.

2. Ga voor makkelijk

Een makkelijk poppetje kiezen heeft natuurlijk ook met snelheid te maken, maar zeker ook met flexibiliteit en inzetbaarheid. Met een makkelijk poppetje bedoel ik een poppetje dat gemakkelijk in alle ‘standen’ en houdingen te zetten is. Dit is essentieel bij het werken met spreekwoorden en metaforen, iets wat bijna elke teken-je-boodschapper uiteindelijk zal doen. Je kunt je voorstellen dat ‘tegen een muur op lopen’ vraagt om een andere lichaamshouding dan ‘te veel op je schouders nemen’ of ‘veel ballen hoog te houden hebben’.
Ook is het echt fijn wanneer een poppetje gemakkelijk ‘bewerkt’ kan worden met bijvoorbeeld haartjes en attributen zodat hetzelfde basis popje voor verschillende figuren gekarakteriseerd kan worden. Enkele voorbeelden van karakters zijn: agent, puber, opa, docent, bakker enz.

3. Ga voor gender neutraal.

Kies een poppetje dat gender neutraal is! Dus ga niet voor standaard rokjes of jurkjes, hoe leuk de popjes zo ook zijn. Kies ook niet voor kinderpopjes met leuke staartjes. Het is veel raadzamer om een popje te kiezen dat zo neutraal mogelijk is zodat iedereen zich er gemakkelijk in kan herkennen. Een neutraal poppetje is gemakkelijk te karakteriseren door middel van simpele toevoegingen zoals haar en attributen!

4. Zorg dat het passend is bij de doelgroep. 

Je kunt je afvragen hoe gepast het is om een ‘stok-figuurtje’ in te zetten bij het werken met mensen met obesitas. Je kunt je ook afvragen hoe gepast het is om een rond ‘aardappel-poppetje’ in te zetten bij het werk als fysiotherapeut. Er kan heel veel en het meeste is ook uit te leggen, maar het is goed om je altijd bewust te zijn van jouw doelgroep en jezelf de vraag te stellen of ze zich zouden willen en kunnen identificeren met jouw poppetje.

5. Kies iets waar je zelf graag naar kijkt

Zorg dat je een popje kiest waar je graag naar kijkt zodat je er echt wel even mee verder wilt werken. Je moet niet te snel op jouw keuze zijn uitgekeken! Zie het als een relatie, de komende flappen, gesprekken of presentaties zijn jullie een waar team! Ik wil je adviseren om je echt voorlopig met een poppetje te verbinden zodat je er echt goed mee kunt oefenen en zodat je het popje echt goed leert kennen. Kies daarom een figuurtje waar je zelf graag naar kijkt, een die jou uitdaagt om ermee te spelen en te oefenen.

 

Veel teken plezier!!

 

 

De vijf tips om meters te maken.

Was jij na het volgen van de training super enthousiast en vol goede voornemens om het geleerde in te zetten in de praktijk op het werk? Dan behoor jij tot de groep van ongeveer 99% van onze oud deelnemers die de training als zeer inspirerend en zinvol hebben ervaren. Helaas horen we ook wel dat deelnemers het nog moeilijk vinden om voldoende meters te maken zodat het tekenen moeiteloos en als vanzelf onderdeel kan worden van de communicatie met cliënten/ klanten en collega’s. We geven je graag tips over hoe je dit kunt aanpakken.

1. Daag collega’s uit

Op zoek naar een praktisch toepasbaar symbool?! Hang gewoon een flap op kantoor op, schrijf bovenaan het woord dat je graag verbeeld wilt zien en plak geeltjes op de flap zodat iedereen gemakkelijk zijn versie van het symbool kan tekenen! Zo raak jezelf geïnspireerd en daag je bovendien jouw collega’s uit om ook actief te blijven tekenen!

2. Kies jouw momenten

Zet jezelf niet voor het blok. Dwing jezelf niet om vanaf dag één volledige coaching gesprekken te verbeelden. Neem kleine stapjes en kies ‘veilige’ momenten. Hou het vooral ook leuk voor jezelf. Oefen symbolen buiten de gesprekken met klanten of cliënten, oefen liever eerst tijdens vergaderingen of in gesprek met collega’s. Hou het simpel en breid jouw beeldenbibliotheek rustig uit.

3. Drie maal daags

Teken elke dag drie symbolen. Neem hiervoor iedere keer maximaal anderhalve minuut de tijd. Maak er een spel van met jouw collega. Teken de drie symbolen van de dag voor elkaar.

4. Deel jouw sjablonen

Ook jij volgt op het werk vast regelmatig gestandaardiseerde procedures, protocollen en stappenplannen. Jouw collega’s volgen zeer waarschijnlijk dezelfde route in het werk als jij! Het is natuurlijk niet nodig om allemaal het wiel uit te vinden! Inspireer elkaar en voeg tijdens de vergadering bijvoorbeeld een agendapunt “sjablonen” toe. Deel hier met elkaar de visuele sjablonen die zijn gemaakt of wijs desnoods iedere keer iemand aan die een veel gebruikt protocol uitwerkt in een waardevol toepasbaar visueel sjabloon voor iedereen.

5. Oefening baart kunst

Onthoud dat het geen schoonheidswedstrijd is! De boodschap is belangrijke dan het esthetische beeld. Weet je nog die blog die we eerder dit jaar schreven over hoe ontroerd we waren door het verhaal van een hulpverlener!? In deze blog kun je goed zien wat we bedoelen met: het beeld moet ondersteunend zijn aan de boodschap, de tekeningen hoeven niet mooi te zijn….ze spreken voor zich! Less is vaak more en hoe meer je oefent hoe groter ook jouw beelden bibliotheek wordt!

Veel teken plezier!!

 

 

 

De Flap van de maand

De flap van de maand is deze keer getekend door Guido Boogert tijdens een training Teken je boodschap voor Ordina. Guido is IT-er en hij heeft met de onderstaande flap het complexe proces van parkeren op Schiphol in kaart gebracht.

Op deze flap is aan de bovenkant van de streep te zien hoe een reiziger vanuit huis naar Schiphol gaat; met zijn gekochte kaartje incheckt en de auto parkeert; hoe hij vervolgens op reis gaat en weer terug komt; betaald bij de parkeerautomaat én hoe hij vervolgens door de slagboom weer naar huis toe rijdt. Aan de onderkant van de streep zijn alle onderliggende IT processen te zien die er tegelijkertijd gaande zijn.

Wat ik hier vooral zo mooi vindt is dat ik als leek in een beeld leerde zien hoeveel complexe IT processen er schuil gaan achter iets wat aan de oppervlakte zo simpel lijkt: parkeren.

Deze flap heeft om een aantal redenen gewonnen. Ik wil iets zeggen over:

  • Filteren
  • Structuur en verhouding
  • Afbeeldingen
  • Kleurgebruik
  • Afwerking

Filteren
Ikzelf heb als trainer absoluut geen kaas gegeten van de processen die zich achter de schermen op Schiphol afspelen. De termen die gebruikt zijn, zijn IT jargon, een leek hoeft die termen niet te begrijpen. De afbeelding is gemaakt om aan een leek uit te leggen hoeveel stappen er achter de schermen genomen moeten worden. De stappen zijn niet tot in detail uitgewerkt, maar ze zijn geclusterd. Er is hier heel knap gefilterd, geen details, maar wel duidelijke stappen!

Structuur en verhouding
Aan de hand van deze tekening kan mij heel gestructureerd worden uitgelegd wat er allemaal gedaan moet worden. Er is gebruik gemaakt van een heldere chronologische opbouw op een lijn. Onder deze lijn zijn de stappen gezet die normaal gesproken voor de klant niet zichtbaar zijn. Door deze twee te combineren ontstaat een ideale overzichtelijke uitleg van een complex proces.

Afbeeldingen
De afbeeldingen boven de lijn zijn sprekend, duidelijk en herkenbaar. Het is een overzichtelijke proces weergave van een complex IT programma. Door het overzichtelijk en klein te houden wek je interesse bij de ander. Als specialist ben je geneigd om te veel in de details te treden en zo de aandacht te verliezen. Guido heeft zowel de leek als de specialistische collegae weten aan te spreken.

Kleurgebruik
Er is alleen kleur gebruikt bij de meest relevante symbolen in het proces. De essentie van het verhaal ligt bij het parkeren. Er is er daarom voor gekozen om de nadruk te leggen op de slagbomen, het betaalproces en de parkeerplaats. Helder!

Afwerking
De afwerking van deze flap is hartstikke professioneel. Lijnen zijn gesloten, plaatjes zijn simpel maar sprekend en daarom gemakkelijk netjes zonder te veel afleidende details weergegeven.

Guido, dank je wel voor jouw inspiratie! Ook jij zult zo snel mogelijk een gouden marker van ons ontvangen!

 

Tijdens onze trainingen worden we voortdurend geïnspireerd. Iedereen kan tekenen en iedereen kan door meters te blijven maken, blijven leren. Door vallen en opstaan leren wij visuele presentaties steeds gemakkelijker en professioneler op te bouwen.

Aan de hand van zelf ondervonden valkuilen geven wij 5 tips die helpen bij het maken van jouw visuele presentatie.

  1. Verdeel de ruimte goed.
  2. Eerst tekenen, dan kaderen
  3. Teken jouw letters
  4. Teken met aandacht
  5. Filter de informatie

Met deze vijf tips krijgt jouw presentatie meer impact:

Verdeel de ruimte goed

Zorg ervoor dat de ruimte goed verdeeld is door vooraf het ontwerp op een A4 tje te schetsen. Zo denk je alvast na over welke afbeeldingen met welke verhoudingen je op de flap wilt hebben. Teken je flap pas wanneer je goed weet wat erop moet en je een schets hebt gemaakt op A4.

Met behulp van Post-it’s maak je ruimte voordat je tekent. Zo weet je zeker dat je goed uitkomt. Tekeningen krijgen hierdoor de juiste verdeling en verhouding.

Eerst tekenen, dan kaderen

Zorg dat je eerst tekent en daarna pas kadert. Je komt dan altijd uit. Bovendien geeft het een leuk en professioneel effect als het kader wat verspringt door de tekening en het kader niet aan alle kanten dicht is.

Dit geldt ook voor tekst. Ken je het dat je al een rechthoek voor je titel hebt getekend en dat je er dan achter komt dat de laatste twee letters niet meer passen? Ook hier geldt, eerst schrijven, dan pas kaderen!

Teken de letters

Schrijf de letters niet op de flap, maar teken ze. De letter H is bijvoorbeeld een streep naar benden, een streepje opzij en een streep naar beneden. Door de letters te tekenen, dwing je met aandacht de letters te maken waardoor het geheel er netter uitziet.

Teken met aandacht

Je hoeft geen teken-gen te hebben om je tekeningen professioneel te laten ogen. Het verschil is snel gemaakt door met aandacht te werken. Neem 2 seconden langer de tijd om je tekeningen allemaal dicht te maken en je flap ziet er totaal anders uit.

Maak je rondjes dicht, laat de vormen goed aansluiten en teken de schaduw ook echt tegen de tekening aan.

Filteren is essentieel

Filteren is niet gemakkelijk, maar essentieel! Met een goed portie lef kun je een hoop overbodige informatie weg laten! ‘Less’ is vaak ‘more’. Door teveel informatie op een flap te zetten verlies je effect.

Te veel kleur, te veel poppetjes en te veel tekst maken een flap onrustig. Het doel: een leek moet de flap binnen 30 seconden goed kunnen interpreteren. Vergeet ook niet de tekst erbij te zetten, het is geen Pictionary.

Bonustip: Maak fouten!

Ikzelf maak dezelfde fout meestal vijf of zes keer om er zeker van te zijn dat ik er alles van leer! Deze blog heeft dan ook niet de intentie om jullie voor valkuilen te behoeden, ik jullie zou veel eerder willen adviseren om met veel plezier veelvuldig en bewust in de valkuil te stappen!

Wij wensen iedereen veel valkuilen en veel plezierige tekenmeters toe!

Benieuwd naar hoe jij de volgende stap maakt in professionele visuele presentaties? Bekijk ons trainingsaanbod.